Manager
Fraport Slovenija je v polletju okrepil prihodke za 18,9 odstotkov 2
08.08.2018 11:08
Fraport Slovenija je v prvi polovici leta v primerjavi z enakim lanskim obdobjem prihodke okrepil za 18,9 odstotka na 22 milijonov evrov, čisti dobiček pa za sto odstotkov na 3,1 milijona evrov. .
Več ▼

Fraport Slovenija je v prvi polovici leta v primerjavi z enakim lanskim obdobjem prihodke okrepil za 18,9 odstotka na 22 milijonov evrov, čisti dobiček pa za sto odstotkov na 3,1 milijona evrov. . Fraport je na brniškem letališču v prvi polovici leta zabeležil 831.000 potnikov, kar je 15 odstotkov več kot v prvi polovici lanskega leta.

Nemški upravljalec letališč Fraport je v prvih šestih mesecih leta zabeležil 13-odstotno rast prihodkov od prodaje, ki so se ustavili pri 1,53 milijarde evrov. Celotna skupina je v prvi polovici leta okrepila dobiček pred davki (EBITDA) za 9,8 odstotka na 461,3 milijona evrov, je razvidno iz poslovnega poročila, objavljenega na Fraportovih spletnih straneh. Še močnejšo rast so med drugim preprečili višji stroški dela. (STA)

MK Group napoveduje za pol milijarde evrov naložb (OGLAS)
55 min
V skladu s svojo strateško usmeritvijo bodo nadaljevali z vlaganji v kmetijstvo, bančništvo in turizem v jugovzhodni Evropi; v naslednjih petih letih v teh sektorjih načrtujejo za dodatnih 500 milijonov evrov naložb
Na članek...

»Ob ustanovitvi MK Group smo bili trije zaposleni, danes je v družbi zaposlenih sedem tisoč ljudi. Zaposleni so tisti, ki so zaslužni za uspeh, ki smo ga dosegli in za priložnosti, ki smo jih pretvorili v uspešne rezultate,« je povedal Miodrag Kostić, predsednik MK Group in dodal, da je eden največjih uspehov preteklega dela to, da družba ostaja zanesljiv in zaupanja vreden partner.

Zanesljiv partner celotne skupnosti

»Naša družba je vseh 35 let poslovanja ostala zanesljiv partner svojih zaposlenih in poslovnih partnerjev, predvsem pa 74 lokalnih skupnosti, v katerih deluje. Zahvaljujoč takšnemu pristopu je eno domače podjetje postalo vodilna regijska družba na področju kmetijstva, bančništva in turizma in na to smo lahko vsi ponosni,« je nagovor zaposlenim zaključil Kostić.

Dodatna vsebina ni prikazana, ker niste dovolili prejema piškotkov z zunanjih strežnikov. Spremeni...

Na svojem področju vodilni v jugovzhodni Evropi

Dušan Radičević, finančni direktor MK Group, je predstavil dosežene poslovne rezultate in načrte za prihodnost. »Preteklo leto smo v Novem Sadu odprli hotel Sheraton, postali večinski lastnik Aerodroma Portorož in povečali delež v Gorenjski banki. Sedaj zaključujemo tudi našo strateško odločitev o združitvi dveh naših podjetij, MK Commerce in Agroglobe. Odločni smo, da v letih, ki so pred nami, utrdimo vlogo vodilne družbe v jugovzhodni Evropi na ključnih področjih našega poslovanja,« je dejal Radičević in dodal, da so od ustanovitve do danes v poslovanje investirali milijardo evrov. »Kako ambiciozni so naši načrti za prihodnost kaže tudi naša namera, da v naslednjih petih letih v regijo investiramo dodatne pol milijarde evrov v sektorje kmetijstva, bančništva in turizma.«

Dokaz, da ima Srbija lahko velike poslovne sisteme

Predsednik Srbske gospodarske zbornice Marko Čadež je poudaril, da MK Group ni samo družba, ki vsak mesec zagotavlja plače sedem tisoč zaposlenim, posel dodatnim 200 tisoč ljudem in stotinam drugih podjetij ter ki v državni proračun letno vplača več kot 109 milijonov evrov davkov in prispevkov. »Kot največji kmetijski izvoznik tudi znatno doprinese k prepoznavnosti naše države na mednarodnem trgu,« je dejal Čadež. Poudaril je, da je MK Group s svojimi 75 podjetji najboljši dokaz, da ima lahko Srbija velike poslovne sisteme, ki se kosajo z najboljšimi in resno investirajo doma in v tujini, ter uspešne gospodarstvenike, ki razmišljajo strateško in krepijo položaj svojih podjetij in srbskega gospodarstva v regiji in v svetu.

Pomembna gonilna sila gospodarske rasti

Miljan Ždrale, regionalni direktor Evropske banke za obnovo in razvoj (EBRD), odgovoren za kmetijski sektor v srednji in jugovzhodni Evropi je poudaril, da so podjetja, kot je MK Group, pomembna gonilna sila gospodarske rasti na trgih jadranske regije. »Na podlagi vsega, kar smo z vodstvom MK Group do sedaj naredili, sem prepričan, da bodo rezultati v prihodnosti samo še boljši. Od tega bo imelo korist tudi 30 tisoč kooperantov, ki skupaj z MK Group obdelujejo 265 tisoč hektarjev zemljišč.«

Na jubilejni proslavi so slovesno predstavili tudi novo grafično podobo in vrednote skupine ter vodje vseh divizij, ki delujejo v okviru MK Group.

MK Group napoveduje za pol milijarde evrov naložb
Minister Leben predlagal ustavitev DPN za elektrarne na Muri 4
1 ura
Minister za okolje Jure Leben je poudaril, da hidroelektrarn na reki Muri ne bo in dodal, da je »v medresorsko usklajevanje podal predlog, da se zaustavi državni prostorski načrt za gradnjo hidroelektrarne na reki Muri«.
Na članek...

Biosferno območje Mura je četrto biosferno območje v Sloveniji, razglašeno v okviru Unescovega Programa Človek in biosfera. Status daje območju priložnost za razvoj, promocijo in povezovanje z državami v rečnem koridorju Mure, Drave in Donave: Avstrije, Slovenije, Hrvaške in Madžarske in Srbije.

Minister Leben je v nagovoru ob podelitvi certifikatov Biosfernega območja Mure poudaril, da hidroelektrarn na reki Muri ne bo in dodal, da je »v medresorsko usklajevanje podal predlog, da se zaustavi državni prostorski načrt za gradnjo hidroelektrarne na reki Muri«, so sporočili z ministrstva za okolje.

»Človek in narava sta z roko v roki oblikovala in skrbela za pokrajino ob Muri. Ohranila se je izjemna biotska raznovrstnost z bogastvom vrst in habitatov, varovanih z nacionalno kot tudi evropsko zakonodajo. Svojevrstno pokrajino, ki jo gradijo ohranjena reka, mokrišča, obsežni poplavni gozdovi in značilna kmetijska krajina, bogati tudi izjemna kulturna dediščina,« je povedal minister in dodal, da se je z ustanovitvijo območja pravo delo za razvoj območja šele pričelo.

Biosferno območje obsega skoraj 29 tisoč hektarjev ozemlja in vključuje 16 obmurskih občin. Razdeljeno je na tri varstveno-razvojne cone: osrednjo, robno in prehodno. Biosferno območje temelji na obstoječih varstvenih statusih Natura 2000, naravnih vrednotah državnega in lokalnega pomena, ekološko pomembnih območjih, naravnih spomenikih in rezervatih.

Za Biosferno območje Mura je bil med občinami in lokalnimi deležniki sprejet Dogovor o oblikovanju obmurskega razvojnega partnerstva, ki je skupaj z izvajanjem sprejetih programov sestavni del strategije in upravljanja tega območja.

Deklaracijo za ustanovitev čezmejnega UNESCO biosfernega območja Mura-Drava-Donava so podpisali leta 2011 ministri Avstrije, Slovenije, Madžarske, Hrvaške in Srbije.

Deklaracija je pripravila osnovo za zavarovanje enega od evropsko najpomembnejših rečnih ekosistemov, saj območje reke Drave, Mure in Donave sodi med najpomembnejša naravovarstvena območja Evrope, z ohranjeno naravno dinamiko rek in življenjskih okolij številnih ogroženih rastlinskih in živalskih vrst.

Zato je ta pokrajina skupna priložnost za nadaljevanje trajnostnega in sonaravnega razvoja, ki bo skladen tudi z načeli ohranjanja narave in kulturne dediščine, so še sporočili z okoljskega ministrstva.

Minister Leben predlagal ustavitev DPN za elektrarne na Muri
O čem se pogovarjajo v Davosu - štirje utrinki iz dopoldanske razprave
1 ura
Poslovnoinformacijski portal Bloomberg v živo spremlja potek razprav na Svetovnem gospodarskem forumu v Davosu. Za pokušino poglejmo štiri poudarke iz dopoldanske torkove razprave:Direktorica MDS
Več ▼

Poslovnoinformacijski portal Bloomberg v živo spremlja potek razprav na Svetovnem gospodarskem forumu v Davosu. Za pokušino poglejmo štiri poudarke iz dopoldanske torkove razprave:

  • Direktorica MDS Christine Lagarde je poudarila, da se trenutno svetovno gospodarstvo sooča s pomembno povečanimi tveganji, prvi mož banke Credit Suisse Tidjane Thiam je za to okrivil politiko.
  • Po oceni podpredsednika ameriške naložbene korporacije BlackRock Philippa Hildebranda bi utegnil trdi brexit povzročiti silovite reakcije na trgu, vendar pa je spor med ZDA in Kitajsko večja skrb za svetovno gospodarstvo.
  • Ustanovitelj ameriške investicijske družbe Bridgewater Ray Dalio je ocenil, da je ameriška centralna banka Fed naredila napako v tempu zaostrovanja denarne politike v letu 2018, medtem ko je prvi mož švicarske UBS Axel Weber napovedal, da se utegne politika izkazati za ohlapnejšo od pričakovanj trgov.
  • Ustanovitelj ameriške naložbene družbe Steve Schwarzman se je postavil v bran velikim igralcem v finančni panogi, medtem ko je prvi mož banke Credit Suisse Tidjane Thiam dejal, da je po njegovi oceni v evropskem bančništvu potrebna konsolidacija, je pa posvaril pred kompleksnostjo.

Kdo od Slovencev gre v Davos 2
2 uri
Letošnjega srečanja v Davosu se bosta udeležila Marjan Šarec in državni sekretar Vojmir Urlep, podatkov o drugih udeležencih iz Slovenije ni
Na članek...

Svetovni gospodarski forum (WEF), ki vsako leto poteka v švicarskem Davosu, je letno srečanje, kjer se zberejo gospodarstveniki in politiki z vsega sveta. Letošnje 49. srečanje bo trajalo od danes, 22., do 25. januarja.

Dogodka se vsako leto udeležijo tako politiki kot šefi največjih globalnih podjetij pa tudi voditelji nevladnih organizacij, skupno okoli tri tisoč ljudi, med njimi je 22 odstotkov žensk. Največ povabljenih prihaja iz zahodne Evrope. Najstarejši udeleženec je 92-letni David Attenborough, legendarni britanski televizijec, najmlajši pa 16-letni fotograf Skye Meaker iz Južne Afrike.

Na letošnjem forumu se bo razprava vrtela okoli četrte industrijske revolucije (in tako imenovane globalizacije 4.0), vzpona populizma, na tapeto pride tudi brexit, a brez navzočnosti Therese May, pa podnebne spremembe, psihično zdravje, trgovinske vojne s Kitajsko in podobno (program letošnjega foruma).

Šarec gre v Davos, kdo gre z njim?

Na listi povabljenih je okoli tri tisoč ljudi (Quartz je izdelal orodje za iskanje po seznamu), v Davos pa bo odpotoval tudi predsednik slovenske vlade Marjan Šarec. Na poti ga bo spremljal član njegovega kabineta, državni sekretar Vojmir Urlep, so nam povedali v vladnem kabinetu. Šarec se bo udeležil treh za javnost zaprtih razprav, to so izzivi, ki jih prinaša globalizacija 4.0, prihodnost Evrope ter ustvarjanje močnih partnerstev za rast in mir na zahodnem Balkanu.

Spomnimo, da se je lanskega foruma od politikov udeležil Miro Cerar, tedanji predsednik vlade. V Davosu pa se mu je iz Slovenije pridružila tudi gospodarstvenica Ladeja Godina Košir, ena izmed glavnih finalistk WEF na temo krožnega gospodarstva za trajnostno rast in razvoj ter prihodnost Evrope in ekipa zagonskega podjetje Cherr.io s področja tehnologij blockchain.

Kdo se foruma ne bo udeležil?

Svetovnega foruma se letos ne bodo udeležili Donald Trump, Theresa May, francoski predsednik Emmanuel Macron, kenijski predsednik Uhuru Kenyatta in nigerijski predsednik Muhammadu Buhari. Vabilo je zavrnil tudi venezuelski predsednik Maduro. Udeležbo so tako zavrnili glavni povabljenci, ki, kot kaže, imajo doma velike težave.

Kdo od Slovencev gre v Davos
Merklova in Macron podpisala novo pogodbo o sodelovanju med državama 7
2 uri
Nemška kanclerka Angela Merkel in francoski predsednik Emmanuel Macron sta danes v nemškem Aachnu podpisala novo pogodbo o sodelovanju med Nemčijo in Francijo. Kot je ob podpisu dejala Merklova,
Več ▼

Nemška kanclerka Angela Merkel in francoski predsednik Emmanuel Macron sta danes v nemškem Aachnu podpisala novo pogodbo o sodelovanju med Nemčijo in Francijo. Kot je ob podpisu dejala Merklova, je cilj pogodbe zgraditi skupno vojaško kulturo in prispevati k vzpostavitvi evropske vojske. Oba voditelja se zavzemata za vzpostavitev skupne evropske vojske v okviru EU, ki bi se dopolnjevale z zvezo Nato, poroča STA.

TOP ČLANKI - Kaj danes berete
3 ure
1. Velika Telekomova vlaganja: kaj, zakaj, kam?2. Kaj se lahko investitorji naučijo pri Pečečnikovem manevru za pridobitev gradbenega dovoljenja3. Dražbe: Zemljišča, na katerih se bo dalo
Več ▼

1. Velika Telekomova vlaganja: kaj, zakaj, kam?

2. Kaj se lahko investitorji naučijo pri Pečečnikovem manevru za pridobitev gradbenega dovoljenja

3. Dražbe: Zemljišča, na katerih se bo dalo graditi stanovanja, hiše, hotele ...

4. Kaj jemlje optimizem 1.378 direktorjem z vsega sveta?

5. Francoski dvoboj za družine 1. del: prostornost proti uporabnosti

d-app-480x258-599d87845658b-599d878468d91.jpg

Finance tudi v aplikacijah:

- namizni računalniki,

- iOS (App Store),

- Android (trgovina Google Play).

Še niste naročnik? Preverite ponudbo

(grafi) Kazalnik naložbenega zaupanja ZEW v Nemčiji kaže nasprotujoče si občutke analitikov 2
3 ure

Pričakovanja 212 analitikov o razmerah v nemškem gospodarstvu v prihodnjih šestih mesecih so se januarja nekoliko izboljšala, so pa analitiki v januarski anketi s precej več pesimizma ocenili trenutne razmere, pri čemer je bila vrednost kazalnika pričakovanj za prihodnjega pol leta najnižja po januarju 2015.

Raziskava o naložbenem zaupanju, ki ga pri nemškem centru za gospodarske raziskave ZEW pripravljajo vsak mesec, je na podlagi januarske ankete, ki so jo med 212 analitiki opravili med 14. in 21. januarjem, pokazala, da so analitiki v primerjavi z decembrom bolj pesimistični v ocenah trenutnih razmer, nekaj bolj optimistični pa v pričakovanjih o gospodarskih razmerah v Nemčiji za prihodnjih šest mesecev. Kazalnik sicer prikazuje ravnotežja med pozitivnimi in negativnimi odgovori.

  • Vrednost kazalnika, ki razkriva odnos analitikov do trenutnih razmer v nemškem gospodarstvu, se je po decembrskih 45,3 odstotne točke januarja znižala na 27,6 odstotne točke in pri ZEW so opozorili, da gre za najnižjo vrednost po januarju 2015.
  • Vrednost kazalnika, ki razkriva pričakovanja analitikov glede gospodarskih aktivnosti v prihodnjih šestih mesecih, pa se je po decembrski –17,5 odstotne točke januarja nekoliko izboljšala, čeprav še vedno ostaja v negativnem območju, pri –15 odstotnih točkah. Kljub izboljšanju, navajajo pri ZEW, je ta vrednost še krepko pod dolgoletnim povprečjem, ki znaša pozitivnih 22,4 točke.

Kot je ob objavi svežih podatkov dejal predsednik ZEW Achim Wambach, je presenetljivo, kako se drži kazalnik, glede na veliko število tveganj v svetovnem gospodarstvu. Med njimi je navedel možnost, da britanski parlament zavrne dogovor z EU o brexitu, in razmeroma šibko rast kitajskega gospodarstva v zadnjem lanskem četrtletju.

Po panogah: gor v gradbeništvu, dol v avto- in strojni industriji

Pri ZEW so ločeno pripravili tudi pregled razpoloženja po panogah, v anketo pa vključili 320 analitikov in institucionalnih vlagateljev. Kot je razvidno iz grafa, se je januarja v primerjavi z decembrom razpoloženje poslabšalo v zavarovalnicah, v avtomobilski industriji, v kemični industriji, jeklarstvu in strojni industriji. Izrazito pa se je izboljšalo v gradbeništvu.

(grafi) Kazalnik naložbenega zaupanja ZEW v Nemčiji kaže nasprotujoče si občutke analitikov
Kljub ponovljenemu razpisu bo nov potniški terminal na Brniku nared do poletja 2021
3 ure

Upravljavec letališča na Brniku Fraport Slovenija je zavrnil vseh šest ponudb za gradnjo novega potniškega terminala. Razpis bodo ponovili v osmih dneh, a kljub zamiku gradnje naj bi bil nov potniški terminal odprt do poletja 2021, obljubljajo v podjetju, ki ga vodi Zmago Skobir. Spomnimo, jeseni 2021 bo Slovenija predsedovala EU.

Sprva so pričakovali, da bo nov potniški terminal, v katerega bi po ocenah iz zdaj propadlega razpisa vložili dobrih 16 milijonov evrov, v opremo pa še štiri milijone, nared v pomladnih mesecih. Zdaj ocenjujejo, da bo prišlo do zamika pri gradnji za dva do tri mesece.

Ponudba zavrnjena zaradi prakse pri karavanškem predoru

Fraport Slovenija je ponudbe zavrnil zaradi nove prakse državne revizijske komisije iz razpisa za drugo cev karavanškega predora.

Fraport Slovenija je zasebno podjetje. Zakaj torej zanj velja zakon o javnih naročilih? »Zakon moramo spoštovati, ker je Letališče Jožeta Pučnika objekt državnega pomena,« so nam pojasnili v podjetju.

Za gradnjo so se prijavili avstrijski Strabag, v konzorciju pa GIC Gradnje iz Rogaške Slatine in ljubljanski Elcom, hrvaški GP Krk in CBE iz Ljubljane, Kolektor Koling in novomeški CGP, Pomgrad in Gorenjska gradbena družba ter ljubljanski VG5 in celjski Remont. Rok za oddajo ponudb je bil konec lanskega novembra. Trije med njimi so bili izbrani za končna pogajanja, ki pa so zdaj propadla. Še enkrat, zakaj?

Kot so zapisali v sklepu o zavrnitvi prispelih ponudb, ki je bil včeraj objavljen na portalu javnih naročil, iz sklepa državne revizijske komisije o ugoditvi pritožbi neizbranega ponudnika na javnem razpisu za gradnjo druge cevi karavanškega predora izhaja, da je po roku za oddajo ponudb nedopustno dopolnjevanje oziroma spreminjanje ponudb, ko gre za postavke oziroma elemente v popisu del, ključne za cene na enoto. Fraport Slovenija je namreč v razpisu od prijaviteljev že v fazi prijave zahteval predložitev razčlenitve in navedbe omenjenih elementov.

Omenjeni sklep po besedah Fraporta Slovenija pomeni novost v praksi državnega revizijskega organa, s katero so bili tako sami kot naročnik in tudi prijavitelji na razpisu seznanjeni po roku za oddajo prijav, zato te spremembe niso mogli upoštevati v postopkih.

Hkrati so pri upravljavcu Letališča Jožeta Pučnika ugotovili, da je ob upoštevanju omenjene odločitve državne revizijske komisije njihova razpisna dokumentacija nejasna, ko gre za vprašanje, ali bi ti elementi morali obvezno izkazovati cene na enoto iz popisa del iz vsake prijave.

Zato so se odločili, da zavrnejo vse prijave in takoj po poteku roka osmih delovnih dni za morebitno zahtevo za pravno varstvo zoper to odločitev postopek javnega naročila ponovijo.

Po novem se bodo pogajali z vsemi

Sočasno so se v Fraportu Slovenija odločili, da bodo v ponovljenem razpisu med drugim določili, da se bodo po priznanju ustreznosti ponudbe pogajali z vsemi usposobljenimi prijavitelji, in ne le s tremi, kar naj bi omogočilo večjo konkurenco med prijavitelji. Prav tako bodo predvidoma izločili določila glede pogajanj o predmetu naročila in se pogajali le o ceni, kar je po njihovih besedah najpreglednejši način izvedbe postopka s pogajanji.

Kljub ponovljenemu razpisu bo nov potniški terminal na Brniku nared do poletja 2021
Evropske in azijske borze uvodoma v rdečem
4 ure
Okoli 10. ure zjutraj je bil indeks najpomembnejših delnic v območju evra Eurostoxx 50 0,26 odstotka pod izhodiščem. Indeks CAC 40 na borzi v Parizu in DAX na frankfurtski borzi sta se zniževala
Več ▼

Okoli 10. ure zjutraj je bil indeks najpomembnejših delnic v območju evra Eurostoxx 50 0,26 odstotka pod izhodiščem. Indeks CAC 40 na borzi v Parizu in DAX na frankfurtski borzi sta se zniževala po 0,23-odstotni stopnji, FTSE 100 v Londonu pa po 0,16-odstotni. Vrednost evra se je rahlo znižala. Za en evro je bilo treba zjutraj na borzi v Frankfurtu odšteti 1,1359 dolarja, s čimer se je skupna evropska valuta pocenila za 0,10 odstotka. Evropska centralna banka je referenčni tečaj evra v ponedeljek postavila pri 1,1362 dolarja. Navzdol jih po ocenah analitikov potiskajo opozorila o ohlajanju svetovnega gospodarstva, ki že nekaj tednov prihajajo od različnih ekonomistov, poroča STA.

V rdečem pa so sklenile tudi azijske borze. V Šanghaju je SSE Composite izgubil 1,18 odstotka, v Hongkongu Hang Seng 0,70 odstotka, v Singapurju STI 0,61 odstotka, v Sydneyju All Ordinaries 0,49 odstotka, v Tokiu Nikkei 225 0,47 odstotka, v Seulu pa Kospi 0,32 odstotka.

Ajpes sporoča: letno poročilo za 2018 je že mogoče oddati
4 ure
Na njihovem spletišču je že možen dostop do aplikacije za predložitev letnih poročil za leto 2018. Na tej povezavi (kliknite) lahko najdete obveznosti v zvezi s predložitvijo letnih poročil
Več ▼

Na njihovem spletišču je že možen dostop do aplikacije za predložitev letnih poročil za leto 2018. Na tej povezavi (kliknite) lahko najdete obveznosti v zvezi s predložitvijo letnih poročil za posamezno vrsto poslovnih subjektov.

eDavki za ljudi še na mobilne naprave 2
03.01.2019 00:01
Opomnik vas bo obvestil tudi, kdaj morate plačati dolg državi
Na članek...

Od letos imate eDavke lahko naložene na svoje mobilne naprave. In kaj vam bo to pomagalo? Za začetek – davkarija vas bo prek aplikacije eDavki opozorila, da morate plačati dolg državi. Kar je dobro, saj se boste tako izognili zamudam in obrestim.

Mobilna aplikacija je namenjena posameznikom. Vanjo se lahko prijavite tako, da ste registrirani v eDavkih, torej z uporabniškim imenom. Več o tem pišemo v nadaljevanju.

Kaj prinašajo mobilni eDavki?

Mobilni eDavki prinašajo kar nekaj koristnih informacij in funkcionalnosti uporabniku. Denimo:

  • če vam delodajalec ne bo obračunaval in/ali plačeval prispevkov za socialno varnost, vas bo Furs prek aplikacije o tem sproti obveščal,
  • imeli boste koledarček, prek katerega vas bo Furs tri dni pred iztekom roka obvestil konkretno o vaših obveznostih in pravicah (denimo tudi o tem, da se vam izteka rok za doplačilo dohodnine, NUSZ ali drugega davka),
  • prek mobilne aplikacije boste lahko oddali vlogo za uveljavljanje olajšave za vzdrževane družinske člane; aplikacija vam bo ponudila predizpolnjen obrazec s podatki iz lanske vloge, ki ga seveda lahko spreminjate,
  • lahko boste zaprosili tudi za obročno odplačevanje davkov ali za njihov odlog,
  • prek aplikacije boste videli, kakšno je vaše knjigovodsko stanje, odmere davkov,
  • prek mobitela boste po novem tudi lahko donirali pol odstotka dohodnine izbranim organizacijam s seznama (denimo dobrodelnim društvom, gasilcem ...) in oddali vse obrazce, ki jih sicer lahko prek eDakov (torej tudi denimo za oddajanje premoženja, napoved za odmero kapitalskih dobičkov ...).

Kako se registrirate?

Mobilna aplikacija eDavki je dostopna v Google Play in iOS App Store. Torej, kaj storiti?

  1. Namestite si aplikacijo v "trgovini" na svojem mobilnem telefonu. Ta je seveda brezplačna.
  2. eDavki vas vprašajo, ali ste že uporabnik ali niste.
  3. Ko si aplikacijo namestite, vas ta vpraša, ali ste že ali še niste uporabnik eDavkov (torej, ali ste že registrirani z uporabniškim imenom prek računalnika).
  4. Če ste, morate vtipkati po izbiri štirimestno PIN-številko, to potrdite še enkrat.
  5. Naslednji korak vtipkate davčno številko, telefonsko številko, na katero dobite kodo iz SMS, nato vpišete geslo (dvakrat), prek katerega sicer dostopate do eDavkov, in na koncu kodo.
  6. Če še niste uporabnik eDavkov, se morate registrirati. Za to potrebujete elektronski naslov, davčno številko, številko informativnega izračuna ali kodo. Če številke informativnega izračuna dohodnine nimate, izberite polje »Nimam IID – pridobi kodo«. Na poštni naslov, ki ga imate v evidencah Fursa, vam bo poslana koda, s katero boste aktivirali uporabniški račun.
  7. Ob tem še dodajmo - mobilno aplikacijo lahko uporabljate, če ste registrirani z uporabniškim imenom, torej ne prek certifikata. Če ste že registrirani v eDavke prek certifikata, se morate vnovič prijaviti z uporabniškim imenom.

Že lani se je Furs lotil nekaterih poenostavitev za posameznike na eDavkih. Tako so lahko že do zdaj fizične osebe brez dejavnosti vrsto napovedi (denimo obresti, najemnine, kapitalski dobički, ugovor na informativni izračun dohodnine ...) oddale prek eDavkov tudi brez certifikata.

Spremembe pa od letos veljajo tudi za fizične osebe z dejavnostjo in za podjetja. Za oddajo davčnega obračuna ne boste več potrebovali programov Silvester, zdaj bodo dovolj le eDavki. To pomeni več predizpolnjenih podatkov. Da se program Silvester (Fineus za fizične osebe, ki opravljajo dejavnost, in Pelias za pravne osebe) poslavlja, smo napovedali že ob lanskem roku za oddajo obračuna. Če oddajate obračun za leto 2018, sta se programa od vas že poslovila. Že zdaj je oddaja obračuna potekala prek eDavkov, a izpolniti in pripraviti ste ga morali s pomočjo Silvestra.

eDavki za ljudi še na mobilne naprave
Handelsblatt: večna tekmeca BMW in Mercedes-Benz si bosta delila genski zapis – osnovo za kompaktne modele
5 ur
Vlaganja v nove tehnologije zahtevajo varčevanje, in to tako krčevito, da bo poseglo v genski zapis večnih tekmecev BMW in Mercedes-Benza.
Na članek...

Nemška proizvajalca prestižnih avtomobilov sta pred mesecem dni objavila namero o tesnejšem sodelovanju. To naj bi zajemalo skupni razvoj in izdelavo glavnih sestavnih delov, baterij za električne avte, sistemov za avtonomno vožnjo in skupnih osnov. Po zapisu nemškega Handelsblatta pri obeh znamkah že tečejo podrobnejši pogovori o skupnem razvoju osnove za kompaktna vozila, torej novega mercedes-benza razreda A in BMW serije 1.

Handelsblatt je še zapisal, da bi tako tesno sodelovanje prineslo upor v razvojnih oddelkih obeh podjetij, saj se vsak zase trudi avtomobilom vgraditi lasten značaj. BMW je serijo 1 doslej zasnoval na zadnjem pogonu, v novi generaciji pa bo prešel na prednjega, kot že ves čas velja za kompaktni mercedes-benz razreda A. Novi modeli na skupni osnovi naj bi se na trgu pojavili šele po letu 2025, dodaja časnik.

Individualnost in tehnična ekskluzivnost sta glavni lastnosti prestižnih znamk, ki tudi po tej poti na trgu dosegajo višjo ceno od množičnih znamk. V zadnjih letih na tem področju zaradi krčenja stroškov popuščajo tudi prestižne znamke in se tako približujejo množičnim.

Razlog za tako tesno povezovanje večnih tekmecev je krčenje stroškov, ki je nujno potrebno za vlaganje v razvoj sistemov za avtonomno vožnjo in storitve na področju mobilnosti.

Mercedes-Benz in BMW sicer že sodelujeta na nekaj področjih, leta 2015 sta skupaj z Audijem od Nokie kupila podjetje, ki je zasnovalo digitalno platformo za navigacijo HERE, lani pa sta združila podjetji za car sharing Car2Go in DriveNow.

Handelsblatt: večna tekmeca BMW in Mercedes-Benz si bosta delila genski zapis – osnovo za kompaktne modele
Fraport bo ponovil razpis za dograditev potniškega terminala na Brniku 4
5 ur
Družba Fraport Slovenija je zavrnila vseh šest ponudb za dograditev potniškega terminala na ljubljanskem letališču, čeprav so se pred novim letom že odločili za pogajanja s tremi
Več ▼

Družba Fraport Slovenija je zavrnila vseh šest ponudb za dograditev potniškega terminala na ljubljanskem letališču, čeprav so se pred novim letom že odločili za pogajanja s tremi najugodnejšimi ponudniki. Za gradnjo so se prijavili avstrijski Strabag, v skupnih prijavah pa GIC gradnje iz Rogaške Slatine in ljubljanski Elcom, hrvaški GP Krk in CBE iz Ljubljane, Kolektor Koling in novomeški CGP, Pomgrad in Gorenjska gradbena družba ter ljubljanski VG5 in celjski Remont. Odločitev za ponovitev postopka so pripisali novi praksi državne revizijske komisije iz razpisa za drugo cev karavanškega predora, poroča STA. V Fraportu Slovenija pa računajo, da bo novi postopek zamaknil začetek gradnje za dva do tri mesece.

Nafta cenejša
6 ur
Cene surove nafte so se v današnjem azijskem trgovanju znižale. Za 159-litrski sod severnomorske nafte brent je bilo treba zjutraj odšteti 62,02 dolarja, kar je 72 centov manj kot včeraj.
Več ▼

Cene surove nafte so se v današnjem azijskem trgovanju znižale. Za 159-litrski sod severnomorske nafte brent je bilo treba zjutraj odšteti 62,02 dolarja, kar je 72 centov manj kot včeraj. Zahodnoteksaška nafta se je medtem pocenila za 51 centov na 53,29 dolarja. Negativno na cene črnega zlata vpliva napoved Mednarodnega denarnega sklada (IMF), da se bo svetovno gospodarstvo letos okrepilo za 3,5 odstotka, kar je za 0,2 odstotne točke slabše od predhodne ocene, poroča STA.

Siol: Boško Šrot mora plačati večdesetmilijonsko odškodnino 6
6 ur
Pivovarna Laško Union, slovenski proizvajalec pijač, je po osmih letih pravdanja dokončno zmagala v odškodninski tožbi, ki jo je vložila proti Bošku Šrotu, nekdanjemu predsedniku uprave te
Več ▼

Pivovarna Laško Union, slovenski proizvajalec pijač, je po osmih letih pravdanja dokončno zmagala v odškodninski tožbi, ki jo je vložila proti Bošku Šrotu, nekdanjemu predsedniku uprave te družbe, poroča Siol. Boško Šrot, ki v zaporu na Dobu prestaja skoraj šestletno zaporno kazen, bo moral svojemu nekdanjemu delodajalcu plačati več kot 51 milijonov evrov. Dokazano je, da je Šrot s škodljivimi posli oškodoval družbo. Za financiranje pozneje propadlega menedžerskega prevzema si je namreč iz pivovarske skupine izposojal denar in ga preusmerjal v svoja podjetja.

Mirko Štular izbran za direktorja nacionalnega radia 1
7 ur
Programski svet RTVS je na včerajšnji seji soglašal z imenovanjem Mirka Štularja za direktorja nacionalnega radia. Za podporo je Štular moral zbrati najmanj 15 svetniških glasov, dobil pa jih
Več ▼

Programski svet RTVS je na včerajšnji seji soglašal z imenovanjem Mirka Štularja za direktorja nacionalnega radia. Za podporo je Štular moral zbrati najmanj 15 svetniških glasov, dobil pa jih je 21. Nobeden od svetnikov ni glasoval proti njegovemu imenovanju, sta se pa dva vzdržala glasovanja. Štular bo štiriletni mandat nastopil 1. marca, poroča STA.

Tako proizvodnim podjetjem pomagajo pri optimizaciji in digitalizaciji
16.01.2019 17:01
Novosti in poudarke v ponudbi pojasnjujejo Siemens, Business Solutions, Microsoft Slovenija, MIT Informatika in Špica International
Na članek...

Katere novosti na področju rešitev in storitev za proizvodna podjetja so pripravili za letos, kakšni bodo glavni poudarki njihove ponudbe in katere so najpomembnejše koristi njihovih rešitev in storitev za proizvodnja podjetja, smo vprašali pet podpornikov projekta Tovarna leta.

Preverili smo tudi, kakšna so njihova pričakovanja in načrti za letos in kako so zadovoljni s poslovanjem v letu 2018.

Andrej Planina, direktor divizije v družbi Špica International:

»Kot nadgradnja naših dozdajšnjih rešitev za oskrbovalno verigo je naša glavna inovacija odprta digitalna logistična platforma LogChain. Namenjena je vsem igralcem v oskrbovalni verigi, tako proizvajalcem, logistom, špediterjem kot prejemnikom blaga, saj omogoča nadvse učinkovito izmenjavo podatkov o stanju naročil, pošiljk in še marsikaj drugega. Tako pošiljatelju kot prejemniku omogoča poln vpogled oziroma vidljivost pošiljk v celotni oskrbovalni verigi ne glede na to, kdo kaj dostavlja ali prevaža. Poenostavljeno povedano LogChain digitalno poveže proizvajalce in kupce – in vse vmesne člene. Ker gre za oblačno platformo, ki podpira svetovne standarde izmenjave podatkov, jo lahko podjetja uporabljajo brez začetnih stroškov, zato je nadvse primerna, da z njeno rabo tudi manjša podjetja vstopijo v večje verige. Prav tako smo poskrbeli za enostavno integracijo te rešitve v najpogostejše poslovne sisteme, ki jih uporabljajo slovenska podjetja.

Drug sklop naših novosti pa bo namenjen boljšemu delo v podjetjih. Nadaljujemo razvoj rešitev s področja interne logistike in uvajamo še učinkovitejše metode za upravljanje skladiščnega poslovanja. V ospredje stopajo glasovno upravljanje, raba tehnologije RFID in celo raba pametnih očal v skladiščih. Poleg tega skrbimo, da so omenjene napredne tehnologije primerne tudi za manjša podjetja in ne le 'velikane'.

Z vsemi naštetimi inovacijami bodo proizvodna podjetja še lažje in bolje vpeta v svetovne oskrbovalne verige in jim bo olajšana pot do velikih kupcev ter pot do digitalizacije poslovanja.

S poslovanjem v letu 2018 smo zadovoljni, še posebej zato, ker predvsem pri večjih slovenskih podjetij vidimo odločne korake k optimizaciji in digitalizaciji poslovanja. Za letos imamo velika pričakovanja, saj se bodo projekti optimizacije poslovanja v vodilnih slovenskih podjetjih nadaljevali, močno željo po izboljševanju poslovanja in pri povezovanju s kupci pa vidimo tudi pri manjših proizvodnih gazelah. Proizvodna podjetja razumejo, da v današnjem povezanem svetu ne morejo biti uspešna brez učinkovite oskrbovalne verige, tako na nabavni kot tudi na prodajni strani.«

Marjeta Povalej, direktorica podjetja MIT informatika:

»Leto 2018 je za nas v nekem smislu pomenilo vrnitev k našim temeljnim kompetencam, saj smo okrepili dejavnost v segmentu svetovalnih storitev za podjetja različnih velikosti, proizvodnih panog in z različnimi načini proizvodnje (serijska, naročniška, projektna). Dosegli smo rast na vseh ključnih področjih, še posebej pa smo ponosni na preboj v segmentu malih in srednjih proizvodnih podjetij s prilagojeno rešitvijo sistema ERP.

V tem letu pričakujemo povečanje povpraševanja po naših naprednih rešitvah, kot so brezpapirno poslovanje, umetna inteligenca in vizualizacija procesov, tudi med uporabniki globalnih sistemov ERP. Proizvodna podjetja, ki si želijo čim vitkejšega poslovanja, bodo še naprej iskala možnosti za optimizacijo na vseh ravneh.

Menimo, da je celotna industrija IKT občutila minulo leto kot obdobje začetka večjih vlaganj v informatiko. Nekatera podjetja so vlagala s ciljem čim bolj izkoristiti priložnosti digitalne transformacije, druga, da nadoknadijo zamujeno. Ocenjujemo, da bo tudi v letu 2019 podobno, morda še bolj pospešeno, ravno zaradi rezultatov, ki jih na podlagi digitalizacije dosegajo njeni zgodnji uporabniki. Načrtujemo rast prihodkov tako pri novih implementacijah sistema ERP kot pri digitalizaciji procesov v proizvodnji, logistiki in režijskem poslovanju.«

Barbara Domicelj, generalna direktorica Microsofta Slovenija:

»S sodelovanjem z Microsoftom lahko proizvodna podjetja ustvarijo povsem nove poslovne modele in ponudbe storitev, ki pred petimi leti sploh še niso obstajali. Lahko jim pomagamo postaviti digitalne skupine za analize SWOT, hitro odpreti nove obrate in monetizirati storitve, kot so napovedno vzdrževanje, 3D-modeliranje in pametno operativno vodenje. Pri računalništvu v oblaku sodelujemo z več kot 8.500 partnerji, s katerimi skupaj prodajamo rešitve, ki strankam omogočajo razvoj novih storitev ter povečanje storilnosti in sodelovanja, vključno s sodelovanjem med ljudmi in pametnimi stroji.

Prav tako verjamemo, da je napočil trenutek za umetno inteligenco. Pozivamo svoje stranke, da v letu 2019 začnejo najmanj eksperimentirati s tehnologijami umetne inteligence, saj smo prepričani, da bodo podjetja, ki bodo uspešno uvedla rešitve z umetno inteligenco, imela že čez nekaj let pomembno prednost prek tekmeci. Umetno inteligenco in strojno učenje smo zato vgradili v svoje platforme, kar daje proizvodnim podjetjem preprost dostop do zmogljivih orodij.

Smo v edinstvenem položaju, ko lahko podpremo stranke ne samo v njihovi celotni digitalni preobrazbi, temveč jim pomagamo rešiti tudi mnoge druge izzive upravljanja ločenih sistemov (silosov) – z zaupanja vrednimi in preizkušenimi rešitvami za sodobne poslovne procese, pameten oblak in storilnost zaposlenih.

Leto 2018 je bilo za Microsoft zelo uspešno z izjemno rastjo na ključnih področjih, kot so oblak, rešitve za sodobna delovna mesta, poslovne aplikacije, umetna inteligenca in podatki. Čeprav so v zadnjem času vse glasnejša opozorila o ohlajanju svetovnega gospodarstva, ostajamo optimistični glede priložnosti pred nami.«

Tina Zgaga, višja svetovalka v družbi Business Solutions:

»Letos bo naš fokus na novi Microsoftovi rešitvi ERP, poimenovani Dynamics 365 Business Central. Dosedanja rešitev Dynamics NAV namreč nepreklicno odhaja.

Novo rešitev bomo promovirali in ponujali tudi širši javnosti, tako proizvodnim kot tudi preostalim podjetjem. Dynamics 365 Business Central, ki združuje Office 365, Azure in Power Platform, je naslednja generacija Dynamics NAV za obdobje digitalne transformacije, za popolno digitalno transformacijo podjetja.

Naslednik Dynamics NAV je rešitev, ki teče na naročnikovi infrastrukturi. Rešitev je na voljo v oblaku, na naročnikovi obstoječi infrastrukturi ali kot hibrid. Uporabniška izkušnja za partnerje in stranke je precej podobna tisti iz Dynamics NAV.«

Matej Kupljenik, vodja divizij v družbi Siemens Slovenija:

»V Siemensu razvijamo in posodabljamo obstoječe produkte, hkrati pa na trg dajemo nove aplikacije in storitve za industrijo prihodnosti, ki bodo omogočile digitalno preoblikovanje današnjih industrij. Novi izdelki, rešitve in storitve, ki prihajajo iz portfelja Digital Enterprise, omogočajo združitev fizičnega in virtualnega sveta. Siemensove rešitve omogočajo povečanje prilagodljivosti, učinkovitosti, kakovosti, varnosti in hitrosti proizvodnje ne samo proizvajalcem, temveč tudi končnim uporabnikom. Siemens pri tem nenehno širi in krepi svoj portfelj z vključevanjem revolucionarnih tehnologij prihodnosti, od umetne inteligence do računalništva na robu (edge computing).

Uvajamo projekte učinkovitosti in fleksibilnosti v industriji, vključno z digitalnimi tehnologijami, kot so tehnologije v oblaku, koncepti digitalnih dvojčkov, rešitve za upravljanje celotnega življenjskega cikla izdelka, virtualizacije proizvodnih procesov in produktov. S temi koncepti zagotavljamo zelo visoko stopnjo sledljivosti produktov, visoko stopnjo elektronskega poslovanja, optimizacijo vhodnih stroškov, nemoteno oskrbo ter visoko stopnjo nadzora kakovosti proizvodnih in logističnih procesov. Tehnični pogoji za industrijo 4.0 so že vzpostavljeni v obliki celovitih rešitev v celotni vrednostni verigi. Siemens pri tem ponuja široko paleto inovacij in niz konkretnih aplikacij, vključno z dodajalno izdelavo in integracijo robotov.

Siemens kot novost predstavlja tudi Industrial Edge, periferni koncept obdelave podatkov, ki deluje na ravni stroja in proizvodnega procesa kot sinergija s tehnologijo v oblaku MindSphere. Aplikacija Industrial Edge ponuja prednosti za uporabnike, kot je analiza podatkov z možnostjo predikcije napak, in optimizacijo sistemov.

Digital Enterprise omogoča z uporabo skupnega podatkovnega modela brezhibno integracijo industrijske programske opreme in avtomatizacije. Gre za celovit pristop skozi celotno vrednostno verigo z vidika proizvajalca strojev: od koncepta stroja in simulacije prek inženiringa, zagona in delovanja do storitev. S pomočjo digitalnih dvojčkov izdelka, proizvodnega procesa in zmogljivosti imajo uporabniki koristi od skrajšanih časov inženiringa in proizvodnje, od prilagodljivih, popolnoma avtomatiziranih proizvodnih konceptov in učinkovitih postopkov. Hkrati ta tehnologija zagotavlja visoko kakovost in spoštovanje strogih varnostnih zahtev. Povezava z MindSphere pa omogoča neprekinjeno pridobivanje podatkov in njihovo analizo. To ne vodi le k povečani produktivnosti, temveč omogoča, da se zbrani podatki vrnejo nazaj v digitalni model stroja in nadaljnjo optimizacijo. Na podlagi zbranih podatkov lahko proizvajalci razvijejo tudi nove storitve in poslovne modele.

Siemens letos predstavlja tudi vrsto novih aplikacij za svoj operacijski sistem interneta stvari v oblaku MindSphere – od vizualizacije prek analize podatkov do računalništva na robu.

Novost so tudi digitalne storitve (storitve digitalne industrije), ki imajo ključno vlogo pri individualni implementaciji Digital Enterprisa po meri. Podjetje Siemens ponuja široko podporo za uporabnike, vse od svetovanja do izvedbe in analize podatkov, z vsemi dodatnimi prednosti za uporabnike, vključno s prihranki v energiji in bistveni skrajšanimi časi zastojev proizvodnje.

Za Siemens in divizijo Industrija je bilo minulo leto uspešno. Smo pa pred izzivi sprememb, tako kot vsi preostali subjekti na trgu se moramo tudi mi spreminjati, da bi ostali še naprej konkurenčni in uspešni kot doslej. Osredotočamo se na avtomatizacijo, elektrifikacijo in digitalizacijo, kjer se tudi kadrovsko krepimo. Posebej smo ponosni na naše aktivnosti pri industriji 4.0. Spodbuden projekt, ki je bil prepoznan tudi v mednarodnem merilu, je bila digitalizacija proizvodnih procesov v Steklarni Hrastnik, kjer smo skupaj s strokovnjaki z vsega sveta in ekipo iz Hrastnika pripravili načrt digitalne preobrazbe podjetja. Verjamemo, da bomo tudi v letu 2019 izvajali napredne tehnološke projekte na vseh področjih, ki jih pokrivamo.«

Tako proizvodnim podjetjem pomagajo pri optimizaciji in digitalizaciji
Kako in zakaj je škofjeloški Knauf postal platinast 3
15 ur
V škofjeloškem podjetju Knauf Insulation so razložili, kaj je platinasti certifikat DGNB, ki so ga pred nekaj dnevi dobil za svojo stavbo Knauf Insulation Experience Center.
Na članek...

Novembra lani so v Škofji Loki odprli Knaufov izobraževalno-demonstracijski center Knauf Insulation Experience Center. Namenjen je predstavitvi in informiranju izvajalcev in kupcev o najsodobnejših konceptih trajnostne gradnje, učinkovitih izolacijskih rešitvah, zelenih strehah ter drugih trajnostnih gradbeno izolacijskih rešitvah.

Prejšnji teden pa so za dvonadstropen objekt z okoli 800 kvadratnih metrov površine, ki je zgrajen po načelih trajnostne gradnje, prejeli nemški platinasti certifikat DGNB. Ob tem so nam v škofjeloškem podjetju odgovorili na nekaj vprašanj.

Kakšna ustanova je DGNB, ki vam je podelil nagrado?

DGNB je nemški inštitut za trajnostna gradnjo in ima v lasti enega od treh najpomembnejših sistemov za certificiranje trajnostne gradnje na svetu, certifikat DGNB.

Glede na to, da imajo naše gradbene rešitve veliko skupnega z nemškimi, se nam je ta sistem certificiranja zdel najprimernejši za naš objekt.

DGNB certificira različne tipe stavb po vsem svetu z namenom, da trajnostna gradnja postane standard v gradbeništvu in na ta način prispeva k dvigu kulture v gradbeništvu. Njihovo certificiranje pomeni sistematično vrednotenje stanja in ima pomen zlasti za prepoznavnost in primerljivost trajnostne gradnje, prispeva pa tudi k ugledu investitorjev.

Naš Knauf Insulation Experience Center smo že od začetka načrtovali kot gradnjo v skladu s standardi DGNB. To zahteva od projektantov in investitorjev visoko raven poznavanja zahtev trajnostne gradnje. Taka gradnja pa je tudi velik izziv za izvedbo. Naš objekt, ki je prva novogradnja v Sloveniji s certifikatom DGNB, je bil v mnogih pogledih pionirski, saj so se številni deležniki s to tematiko srečali prvič.

Kakšna nagrada je to? Kako odmevna je?

Ne gre za nagrado, ampak za certifikacijski sistem, kjer lahko dosežeš eno od štirih ravni certificiranja: bronasto, srebrno, zlato in platinasto. Za certificiranje se odloči in prijavi investitor sam.

Za pridobitev certifikata smo morali pripraviti in oddati veliko količino dokazne dokumentacije, na osnovi katere poteka vrednotenje po vnaprej znanih merilih. Ocenjujejo šest bistvenih kakovosti trajnostne gradnje: okoljsko, ekonomsko, sociokulturno in funkcionalno, tehnično, procesno in kakovost lokacije.

Po pregledu posredovane dokumentacije so nam ocenjevalci podelili najvišji možni platinasti certifikat, ki pomeni najvišjo možno kakovost trajnostne gradnje.

Na trajnostno bolj razvitih trgih je vrednotenje DGNB zelo prisotno in prepoznavno – tako v gradbeniških kot tudi nepremičninskih in drugih strokovnih krogih, medtem ko ga želimo v Sloveniji izkoristiti zlasti za dvig prepoznavnosti trajnostne gradnje v širši javnosti in kot izobraževalni vzvod za strokovne deležnike.

Kako so utemeljili vašo izbiro?

Glede na to, da smo zgradili stavbo, ki zelo dobro izpolnjuje zahteve standardov DGNB in zahteve trajnostne gradnje, smo po naštetih merilih prejeli dovolj točk za dosego platinastega certifikata. Najbolje pa smo se odrezali pri ocenjevanju ekonomske in socialno-kulturne ter funkcionalne kakovosti.

Kako in zakaj je škofjeloški Knauf postal platinast
Francoski dvoboj za družine 2. del: lahko sodoben bencinar zamenja dizla?
18 ur
Primerjava pogona – turbobencinar v renaultu grand scenicu TCE160 initiale paris in turbodizel v citröenu grand C4 spacetourerju shine BlueHDi 160 S & S EAT8
Na članek...

Renaultov turbobencinar je zgleden stroj, le 1,33 litra prostornine živahno in varčno poganja 1,6 tone suhe mase. A ko nastopi Citroënov dizel s 400 newtonmetri navora, večna simpatija enoprostorca in dizelskega motorja znova oživi.

Kratki previsi, velika stekla, znotraj kabine prostor za družino in še hišnega ljubljenčka, pod motornim pokrovom pa sodoben in varčen dizelski stroj. To je definicija enoprostorca, pred desetletjem ali več velikega, danes kompaktnega raztegnjenega do 4,6 metra. Je danes še tako? Kaj pa, če se pod pokrovom vrti bencinski motor, oblika ter zasnova pa se spogledujeta s športnimi terenci?

To je trend, ki ga je začel pionir kompaktnih enoprostorcev renault scenic. V zadnji generaciji se je namreč prelevil v SUV enoprostorca oziroma kombi z geni crossoverjev. Kako se izide račun, v primerjavi prostornosti in uporabnosti grand scenica in grand C4 spacetourerja podrobno opisuje Uroš.

Velik izziv za motorja

V tem delu francoskega dvoboja pa primerjava pogonskih motorjev – velikega dvolitrskega turbodizla, povezanega z mehko osemstopenjsko avtomatiko v C4 spacetourerju, in majhnega, a zelo sodobnega 1,3-litrskega turbobencinarja z ročnim menjalnikom v grand scenicu. Zmogljivosti obeh strojev so skoraj enake, zmoreta 118 oziroma 120 kilovatov moči. Izzivi precejšnji, saj morata spodobno poganjati prek 1,6 tone suhe mase, torej okoli dve toni mase polno obteženega avtomobila. Spodobno poleg odločnosti pomeni tudi prožnost, uglajenost in varčnost. Kako se izide račun?

Višji scenic je bolj dinamičen v dvoboju

Začnimo z renaultom, po zasnovi in pogonu drugačnem enoprostorcu, ki tako kot pred več kot dvema desetletjema tudi zdaj orje ledino. Dlje od tal odmaknjena karoserija krni prostornost grand scenica, ne pa tudi uporabnosti, saj ima kopico dobrih rešitev. Na strani zmogljivosti bi višja karoserija pomenila tudi slabše vozne lastnosti na asfaltu, več nagibanja in slabšo lego na cesti. A ni tako. Grand scenic je bolj dinamičen predstavnik francoskega dvojca, vozniku ponuja bolj natančno in zabavno vožnjo in več športne ostrine. A tudi manj udobja kot C4 spacetourer, ki je očitno naravnan bolj družinsko.

Zgleden bencinar

Poseben je tudi pogon grand scenica, 1,3-litrski turbobencinar (štirivaljni) zadnje generacije. Stroj je navdušujoč v več smereh, kljub le 1,33 litra prostornine zmore iskrivih 118 kilovatov (160 konjskih moči), 270 newtonmetrov navora pa se vključi že v nizkih vrtljajih, zato je prožnost motorja kljub majhnosti izrazita ne glede na izbrano prestavo. Velika moč in navor omogočata ležerno vožnjo in tiho delovanje stroja, ki zna biti tudi varčen. Izmerjena povprečna poraba 7,3 litra je zgledna glede na zmogljivosti, maso in bencinsko zasnovo. Pravzaprav je edino, kar smo motorju zamerili, precejšnja glasnost v višjih motornih vrtljajih.

A vseeno bolj odločen in varčen turbodizel

Dizel v C4 spacetourerju, natančneje dvolitrski turodizel s 120 kilovati, pa je nekaj povsem drugega. Odličnemu bencinarju v scenicu se upre s kar 400 newtonmetri navora, ki ga po končnih zmogljivostih in prožnosti postavljajo vsaj pol razreda višje. Kljub podobni masi in samodejnemu menjalniku C4 spacetourer do stotice pospeši 0,7 sekunde hitreje kot scenic (9,2 sekunde), ob tem ponuja več živahnosti v nižjih in srednjih motornih vrtljajih in je obenem v tem območju enako tih, v višjem pa ne zganja takšnega hrupa kot Renaultov bencinar.

Dizelske omejitve so sicer postavljene dva tisočaka nižje kot bencinske, dizel se le redko zavrti prek štiri tisoč vrtljajev. Obenem pa je ugodnejša tudi poraba. S 6,2 litra dizelski stroj v C4 spacetourerju porabi 1,1 litra manj kot turbobencinar v scenicu. Spodoben, a ne ravno odličen rezultat sporoča, da je dizel še vedno varčnejša izbira. Ko se znajde ob boku tako sodobnega bencinarja, kot je 1,33-litrski turbo v renaultu scenicu, pa je razlika manjša kot v preteklosti.

Dizel ostaja prva izbira, a ne vselej, prednost pa kopni

Primerjava sporoča vsaj dvoje. Da je dizelski motor še vedno dobra, v večini primerov najboljša izbira za družinski enoprostorec. Nikakor pa ni več tako očitna kot pred leti, saj je bencinski stroj cenejši pri nakupu, vzdrževanju, razlika v porabi pa je skopnela na razumno raven. To pomeni, da je za tiste, ki z avtomobilom ne prevozijo več kot 15 tisoč kilometrov na leto, lahko celo boljša izbira kot klasičen dizel.

Poravnani ceni

V primeru testnih avtomobilov so razlike v cenah takšne. Renault grand scenic TCE160 z res bogato opremo initiale paris s popustom tisoč evrov stane 26.890 evrov. Za dizelski motor Dci150 bi odšteli 1.800 evrov več.

Različna vsebina

Citroën je po ceniku dražji, v resnici pa sploh ne, saj ga za kar 17 odstotkov ceni popust. Prav tako bogat paket 2.0 BlueHDI 160 shine S & S AET8 namreč z rednim popustom stane skoraj enako kot renault, 26.842 evrov. Čeprav ga poganja dražji dizelski stroj, ki je opremljen s samodejnim menjalnikom (zanj boste pri scenicu doplačali 1.600 evrov). Če bi pri citroënu izbrali 1,6-litrski bencinski motor s 132 kilovati, bi privarčevali 1.095 evrov, v primeru manjšega turbobencinarja 1,2 s 96 kilovati pa že 3.170 evrov – ta bi vas s paketom shine stal 23.672 evrov.

Foto: Miloš Milač

Francoski dvoboj za družine 2. del: lahko sodoben bencinar zamenja dizla?
Francoski dvoboj za družine 1. del: prostornost proti uporabnosti
18 ur
Primerjalni test družinskih francozev na področju prostora in uporabnosti - renaulta grand scenica TCE160 initiale paris in citröena grand C4 spacetourerja shine BlueHDi 160 S&S EAT8
Na članek...

V zadnjem obdobju enoprostorcem štrene mešajo SUV s sedmimi sedeži. A če še vedno želite najučinkoviteje prevažati sedem potnikov, je enoprostorec najracionalnejša izbira. Preverili smo, kako se odrežeta najprostornejša francoza: citroën C4 spacetourer in renault grand scenic.

V prvi vrsti sta po prostornosti skoraj enaka. Citroën zaradi nižjega predala med sedeži in nižje armaturne plošče ustvari občutek večje prostornosti. Ker ima C4 specetourer prestavno ročico na volanskem drogu, je na sredini pod armaturno ploščo večji predal. Osrednji greben med sedežema, v katerem je dodaten prostor za drobnarije, je mogoče odstraniti in pustiti v domači garaži.

Zelo majhen je predal pred sovoznikom, prav tako so glede na prostornost kabine in velikost avtomobila majhni predali v vratih. V grand scenicu je med sedežema večji predel s predali in naslonjalom za roke, ki ga je mogoče za okoli deset centimetrov premakniti naprej ali nazaj. Predal pred sovoznikom je ogromen in verjetno največji, kar sem jih kdaj videl v avtu.

Primerjava motorjev enake moči - majhen turbobencinski v grand scenicu in dvolitrski turbodizel v C4 spacetourerju

Prostoren, vendar zapleten citroën

V drugi sedežni vrsti je citroën prostornejši in zračnejši. Več prostora je predvsem v predelu kolen, več prilagodljivosti pa omogočajo trije enako veliki sedeži, tem je mogoče prilagoditi naklon naslonjal in jih neodvisno premikati naprej in nazaj. Vsi trije imajo pritrdilne točke isofix za namestitev otroških sedežev. Pred sredinskim sedežem so tla ravna, ker je sredinski predal krajši, je več prostora, da potnik nogi stegne. Sedi se precej nizko, kar pomeni, da bodo kolena pri odraslih precej pokrčena. Citroën ponuja dovolj prostora, da v drugi sedežni vrsti sedijo trije odrasli.

V grand scenicu tla niso ravna, sredinsko naslonjalo s predali pa posega v prostor za noge potnikom v drugi vrsti. Zato bo tisti, ki sedi na sredini, nogi potiskal pred stranska sedeža. Enoprostorca pod preprogo skrivata dodatna predala, v citroënu sta malenkost večja.

Medtem ko je v grand scenicu od pet do deset centimetrov manj prostora v predelu kolen, je štiri centimetre prostora več v predelu glave. V renaultu se zato sedi bolj pokončno. Le stranska sedeža imata pritrdilne točke isofix, sedežna vrsta pa je razdeljena v razmerju 60 proti 40. Renault se lahko pohvali z enim od najenostavnejših sistemov postavljanja in zlaganja druge in tretje sedežne vrste. Prav tako je precej lažje do te tudi dostopati.

Kdo bo sedel na zadnjih sedežih?

Prostorsko je podobna zgodba v tretji vrsti. Spacetourer ponuja od pet do sedem centimetrov več prostora v predelu kolen, štiri centimetre pa ga je manj za glavo ter kar deset v širino. V citroënu je tudi za odraslega zadosti prostora pri kolenih, vendar ga zmanjka za višje potnike. V renaultu s pomikom druge sedežne vrste ne rešite manko prostora v tretji vrsti, občutno pa zmanjšate prostor potnikom v drugi vrsti. Kdo sploh prevaža odrasle na zadnjih sedežih? V prvi vrsti so mišljeni za otroke, zato bodo v obeh avtih tam udobno sedeli le otroci.

Postavitev zadnjih sedežev v spacetourerju je pravi origami, potreben je bolj grob moški prijem. Najprej je treba del dna prtljažnika pripeti na hrbtno stran druge sedežne vrste. Nato se umakne pokrivalo sedežev, ki služi kot dno prtljažnega prostora, in se prepognjeno položi na zadnji del prtljažnika. Šele potem lahko naslonjalo privzdignete. Naslonjalo renaultovih zadnjih sedežev služi tudi kot dno prtljažnika, zato je pri postavitvi treba naslonjalo le postaviti v pokončni položaj. Pri zlaganju vse deluje električno, z voznikovega sedeža na zaslonu ali prtljažnika vse opravite le s pritiskom na gumb. Elektronika tako spusti vzglavnike in zloži sedeže v drugi in tretji vrsti. Pred zlaganjem sedežev le pazite, da so prazni.

Za konec

Citroën spacetourer se je izkazal za prostornejšega, kar je opazno tudi med vožnjo. Renault s pokončnejšim sedenjem ponuja vozniško doživetje SUV. Scenic bolj prepriča z odlagalnimi površinami in predali ter z enostavnostjo postavljanja in zlaganja sedežev. Pri citroënu, kot kaže, računajo, da imate doma garažo ali vsaj kletno shrambo, kam bi sicer spravili sredinski predal iz prve vrste ali pa pokrivalni rolo prtljažnega prostora? V renaultu prtljažni rolo elegantno pospravite v prostor v dnu prtljažnika. Vprašanje torej je, kaj vam je pomembnejše - več odlagalnih površin in predalov ter enostavnost zlaganja ali je na prvem mestu prostornost druge sedežne vrste in prtljažnika?

Foto: Jure Makovec, Miloš Milač in Matej Kačič

Francoski dvoboj za družine 1. del: prostornost proti uporabnosti