Manager
Ajpes sporoča: letno poročilo za 2018 je že mogoče oddati
9 min
Na njihovem spletišču je že možen dostop do aplikacije za predložitev letnih poročil za leto 2018. Na tej povezavi (kliknite) lahko najdete obveznosti v zvezi s predložitvijo letnih poročil
Več ▼

Na njihovem spletišču je že možen dostop do aplikacije za predložitev letnih poročil za leto 2018. Na tej povezavi (kliknite) lahko najdete obveznosti v zvezi s predložitvijo letnih poročil za posamezno vrsto poslovnih subjektov.

eDavki za ljudi še na mobilne naprave 1
03.01.2019 00:01
Opomnik vas bo obvestil tudi, kdaj morate plačati dolg državi
Na članek...

Od letos imate eDavke lahko naložene na svoje mobilne naprave. In kaj vam bo to pomagalo? Za začetek – davkarija vas bo prek aplikacije eDavki opozorila, da morate plačati dolg državi. Kar je dobro, saj se boste tako izognili zamudam in obrestim.

Mobilna aplikacija je namenjena posameznikom. Vanjo se lahko prijavite tako, da ste registrirani v eDavkih, torej z uporabniškim imenom. Več o tem pišemo v nadaljevanju.

Kaj prinašajo mobilni eDavki?

Mobilni eDavki prinašajo kar nekaj koristnih informacij in funkcionalnosti uporabniku. Denimo:

  • če vam delodajalec ne bo obračunaval in/ali plačeval prispevkov za socialno varnost, vas bo Furs prek aplikacije o tem sproti obveščal,
  • imeli boste koledarček, prek katerega vas bo Furs tri dni pred iztekom roka obvestil konkretno o vaših obveznostih in pravicah (denimo tudi o tem, da se vam izteka rok za doplačilo dohodnine, NUSZ ali drugega davka),
  • prek mobilne aplikacije boste lahko oddali vlogo za uveljavljanje olajšave za vzdrževane družinske člane; aplikacija vam bo ponudila predizpolnjen obrazec s podatki iz lanske vloge, ki ga seveda lahko spreminjate,
  • lahko boste zaprosili tudi za obročno odplačevanje davkov ali za njihov odlog,
  • prek aplikacije boste videli, kakšno je vaše knjigovodsko stanje, odmere davkov,
  • prek mobitela boste po novem tudi lahko donirali pol odstotka dohodnine izbranim organizacijam s seznama (denimo dobrodelnim društvom, gasilcem ...) in oddali vse obrazce, ki jih sicer lahko prek eDakov (torej tudi denimo za oddajanje premoženja, napoved za odmero kapitalskih dobičkov ...).

Kako se registrirate?

Mobilna aplikacija eDavki je dostopna v Google Play in iOS App Store. Torej, kaj storiti?

  1. Namestite si aplikacijo v "trgovini" na svojem mobilnem telefonu. Ta je seveda brezplačna.
  2. eDavki vas vprašajo, ali ste že uporabnik ali niste.
  3. Ko si aplikacijo namestite, vas ta vpraša, ali ste že ali še niste uporabnik eDavkov (torej, ali ste že registrirani z uporabniškim imenom prek računalnika).
  4. Če ste, morate vtipkati po izbiri štirimestno PIN-številko, to potrdite še enkrat.
  5. Naslednji korak vtipkate davčno številko, telefonsko številko, na katero dobite kodo iz SMS, nato vpišete geslo (dvakrat), prek katerega sicer dostopate do eDavkov, in na koncu kodo.
  6. Če še niste uporabnik eDavkov, se morate registrirati. Za to potrebujete elektronski naslov, davčno številko, številko informativnega izračuna ali kodo. Če številke informativnega izračuna dohodnine nimate, izberite polje »Nimam IID – pridobi kodo«. Na poštni naslov, ki ga imate v evidencah Fursa, vam bo poslana koda, s katero boste aktivirali uporabniški račun.
  7. Ob tem še dodajmo - mobilno aplikacijo lahko uporabljate, če ste registrirani z uporabniškim imenom, torej ne prek certifikata. Če ste že registrirani v eDavke prek certifikata, se morate vnovič prijaviti z uporabniškim imenom.

Že lani se je Furs lotil nekaterih poenostavitev za posameznike na eDavkih. Tako so lahko že do zdaj fizične osebe brez dejavnosti vrsto napovedi (denimo obresti, najemnine, kapitalski dobički, ugovor na informativni izračun dohodnine ...) oddale prek eDavkov tudi brez certifikata.

Spremembe pa od letos veljajo tudi za fizične osebe z dejavnostjo in za podjetja. Za oddajo davčnega obračuna ne boste več potrebovali programov Silvester, zdaj bodo dovolj le eDavki. To pomeni več predizpolnjenih podatkov. Da se program Silvester (Fineus za fizične osebe, ki opravljajo dejavnost, in Pelias za pravne osebe) poslavlja, smo napovedali že ob lanskem roku za oddajo obračuna. Če oddajate obračun za leto 2018, sta se programa od vas že poslovila. Že zdaj je oddaja obračuna potekala prek eDavkov, a izpolniti in pripraviti ste ga morali s pomočjo Silvestra.

eDavki za ljudi še na mobilne naprave
Handelsblatt: večna tekmeca BMW in Mercedes-Benz si bosta delila genski zapis – osnovo za kompaktne modele
32 min
Vlaganja v nove tehnologije zahtevajo varčevanje, in to tako krčevito, da bo poseglo v genski zapis večnih tekmecev BMW in Mercedes-Benza.
Na članek...

Nemška proizvajalca prestižnih avtomobilov sta pred mesecem dni objavila namero o tesnejšem sodelovanju. To naj bi zajemalo skupni razvoj in izdelavo glavnih sestavnih delov, baterij za električne avte, sistemov za avtonomno vožnjo in skupnih osnov. Po zapisu nemškega Handelsblatta pri obeh znamkah že tečejo podrobnejši pogovori o skupnem razvoju osnove za kompaktna vozila, torej novega mercedes-benza razreda A in BMW serije 1.

Handelsblatt je še zapisal, da bi tako tesno sodelovanje prineslo upor v razvojnih oddelkih obeh podjetij, saj se vsak zase trudi avtomobilom vgraditi lasten značaj. BMW je serijo 1 doslej zasnoval na zadnjem pogonu, v novi generaciji pa bo prešel na prednjega, kot že ves čas velja za kompaktni mercedes-benz razreda A. Novi modeli na skupni osnovi naj bi se na trgu pojavili šele po letu 2025, dodaja časnik.

Individualnost in tehnična ekskluzivnost sta glavni lastnosti prestižnih znamk, ki tudi po tej poti na trgu dosegajo višjo ceno od množičnih znamk. V zadnjih letih na tem področju zaradi krčenja stroškov popuščajo tudi prestižne znamke in se tako približujejo množičnim.

Razlog za tako tesno povezovanje večnih tekmecev je krčenje stroškov, ki je nujno potrebno za vlaganje v razvoj sistemov za avtonomno vožnjo in storitve na področju mobilnosti.

Mercedes-Benz in BMW sicer že sodelujeta na nekaj področjih, leta 2015 sta skupaj z Audijem od Nokie kupila podjetje, ki je zasnovalo digitalno platformo za navigacijo HERE, lani pa sta združila podjetji za car sharing Car2Go in DriveNow.

Handelsblatt: večna tekmeca BMW in Mercedes-Benz si bosta delila genski zapis – osnovo za kompaktne modele
Fraport bo ponovil razpis za dograditev potniškega terminala na Brniku 4
1 ura
Družba Fraport Slovenija je zavrnila vseh šest ponudb za dograditev potniškega terminala na ljubljanskem letališču, čeprav so se pred novim letom že odločili za pogajanja s tremi
Več ▼

Družba Fraport Slovenija je zavrnila vseh šest ponudb za dograditev potniškega terminala na ljubljanskem letališču, čeprav so se pred novim letom že odločili za pogajanja s tremi najugodnejšimi ponudniki. Za gradnjo so se prijavili avstrijski Strabag, v skupnih prijavah pa GIC gradnje iz Rogaške Slatine in ljubljanski Elcom, hrvaški GP Krk in CBE iz Ljubljane, Kolektor Koling in novomeški CGP, Pomgrad in Gorenjska gradbena družba ter ljubljanski VG5 in celjski Remont. Odločitev za ponovitev postopka so pripisali novi praksi državne revizijske komisije iz razpisa za drugo cev karavanškega predora, poroča STA. V Fraportu Slovenija pa računajo, da bo novi postopek zamaknil začetek gradnje za dva do tri mesece.

Nafta cenejša
1 ura
Cene surove nafte so se v današnjem azijskem trgovanju znižale. Za 159-litrski sod severnomorske nafte brent je bilo treba zjutraj odšteti 62,02 dolarja, kar je 72 centov manj kot včeraj.
Več ▼

Cene surove nafte so se v današnjem azijskem trgovanju znižale. Za 159-litrski sod severnomorske nafte brent je bilo treba zjutraj odšteti 62,02 dolarja, kar je 72 centov manj kot včeraj. Zahodnoteksaška nafta se je medtem pocenila za 51 centov na 53,29 dolarja. Negativno na cene črnega zlata vpliva napoved Mednarodnega denarnega sklada (IMF), da se bo svetovno gospodarstvo letos okrepilo za 3,5 odstotka, kar je za 0,2 odstotne točke slabše od predhodne ocene, poroča STA.

Siol: Boško Šrot mora plačati večdesetmilijonsko odškodnino 4
2 uri
Pivovarna Laško Union, slovenski proizvajalec pijač, je po osmih letih pravdanja dokončno zmagala v odškodninski tožbi, ki jo je vložila proti Bošku Šrotu, nekdanjemu predsedniku uprave te
Več ▼

Pivovarna Laško Union, slovenski proizvajalec pijač, je po osmih letih pravdanja dokončno zmagala v odškodninski tožbi, ki jo je vložila proti Bošku Šrotu, nekdanjemu predsedniku uprave te družbe, poroča Siol. Boško Šrot, ki v zaporu na Dobu prestaja skoraj šestletno zaporno kazen, bo moral svojemu nekdanjemu delodajalcu plačati več kot 51 milijonov evrov. Dokazano je, da je Šrot s škodljivimi posli oškodoval družbo. Za financiranje pozneje propadlega menedžerskega prevzema si je namreč iz pivovarske skupine izposojal denar in ga preusmerjal v svoja podjetja.

Mirko Štular izbran za direktorja nacionalnega radia
3 ure
Programski svet RTVS je na včerajšnji seji soglašal z imenovanjem Mirka Štularja za direktorja nacionalnega radia. Za podporo je Štular moral zbrati najmanj 15 svetniških glasov, dobil pa jih
Več ▼

Programski svet RTVS je na včerajšnji seji soglašal z imenovanjem Mirka Štularja za direktorja nacionalnega radia. Za podporo je Štular moral zbrati najmanj 15 svetniških glasov, dobil pa jih je 21. Nobeden od svetnikov ni glasoval proti njegovemu imenovanju, sta se pa dva vzdržala glasovanja. Štular bo štiriletni mandat nastopil 1. marca, poroča STA.

Tako proizvodnim podjetjem pomagajo pri optimizaciji in digitalizaciji
16.01.2019 17:01
Novosti in poudarke v ponudbi pojasnjujejo Siemens, Business Solutions, Microsoft Slovenija, MIT Informatika in Špica International
Na članek...

Katere novosti na področju rešitev in storitev za proizvodna podjetja so pripravili za letos, kakšni bodo glavni poudarki njihove ponudbe in katere so najpomembnejše koristi njihovih rešitev in storitev za proizvodnja podjetja, smo vprašali pet podpornikov projekta Tovarna leta.

Preverili smo tudi, kakšna so njihova pričakovanja in načrti za letos in kako so zadovoljni s poslovanjem v letu 2018.

Andrej Planina, direktor divizije v družbi Špica International:

»Kot nadgradnja naših dozdajšnjih rešitev za oskrbovalno verigo je naša glavna inovacija odprta digitalna logistična platforma LogChain. Namenjena je vsem igralcem v oskrbovalni verigi, tako proizvajalcem, logistom, špediterjem kot prejemnikom blaga, saj omogoča nadvse učinkovito izmenjavo podatkov o stanju naročil, pošiljk in še marsikaj drugega. Tako pošiljatelju kot prejemniku omogoča poln vpogled oziroma vidljivost pošiljk v celotni oskrbovalni verigi ne glede na to, kdo kaj dostavlja ali prevaža. Poenostavljeno povedano LogChain digitalno poveže proizvajalce in kupce – in vse vmesne člene. Ker gre za oblačno platformo, ki podpira svetovne standarde izmenjave podatkov, jo lahko podjetja uporabljajo brez začetnih stroškov, zato je nadvse primerna, da z njeno rabo tudi manjša podjetja vstopijo v večje verige. Prav tako smo poskrbeli za enostavno integracijo te rešitve v najpogostejše poslovne sisteme, ki jih uporabljajo slovenska podjetja.

Drug sklop naših novosti pa bo namenjen boljšemu delo v podjetjih. Nadaljujemo razvoj rešitev s področja interne logistike in uvajamo še učinkovitejše metode za upravljanje skladiščnega poslovanja. V ospredje stopajo glasovno upravljanje, raba tehnologije RFID in celo raba pametnih očal v skladiščih. Poleg tega skrbimo, da so omenjene napredne tehnologije primerne tudi za manjša podjetja in ne le 'velikane'.

Z vsemi naštetimi inovacijami bodo proizvodna podjetja še lažje in bolje vpeta v svetovne oskrbovalne verige in jim bo olajšana pot do velikih kupcev ter pot do digitalizacije poslovanja.

S poslovanjem v letu 2018 smo zadovoljni, še posebej zato, ker predvsem pri večjih slovenskih podjetij vidimo odločne korake k optimizaciji in digitalizaciji poslovanja. Za letos imamo velika pričakovanja, saj se bodo projekti optimizacije poslovanja v vodilnih slovenskih podjetjih nadaljevali, močno željo po izboljševanju poslovanja in pri povezovanju s kupci pa vidimo tudi pri manjših proizvodnih gazelah. Proizvodna podjetja razumejo, da v današnjem povezanem svetu ne morejo biti uspešna brez učinkovite oskrbovalne verige, tako na nabavni kot tudi na prodajni strani.«

Marjeta Povalej, direktorica podjetja MIT informatika:

»Leto 2018 je za nas v nekem smislu pomenilo vrnitev k našim temeljnim kompetencam, saj smo okrepili dejavnost v segmentu svetovalnih storitev za podjetja različnih velikosti, proizvodnih panog in z različnimi načini proizvodnje (serijska, naročniška, projektna). Dosegli smo rast na vseh ključnih področjih, še posebej pa smo ponosni na preboj v segmentu malih in srednjih proizvodnih podjetij s prilagojeno rešitvijo sistema ERP.

V tem letu pričakujemo povečanje povpraševanja po naših naprednih rešitvah, kot so brezpapirno poslovanje, umetna inteligenca in vizualizacija procesov, tudi med uporabniki globalnih sistemov ERP. Proizvodna podjetja, ki si želijo čim vitkejšega poslovanja, bodo še naprej iskala možnosti za optimizacijo na vseh ravneh.

Menimo, da je celotna industrija IKT občutila minulo leto kot obdobje začetka večjih vlaganj v informatiko. Nekatera podjetja so vlagala s ciljem čim bolj izkoristiti priložnosti digitalne transformacije, druga, da nadoknadijo zamujeno. Ocenjujemo, da bo tudi v letu 2019 podobno, morda še bolj pospešeno, ravno zaradi rezultatov, ki jih na podlagi digitalizacije dosegajo njeni zgodnji uporabniki. Načrtujemo rast prihodkov tako pri novih implementacijah sistema ERP kot pri digitalizaciji procesov v proizvodnji, logistiki in režijskem poslovanju.«

Barbara Domicelj, generalna direktorica Microsofta Slovenija:

»S sodelovanjem z Microsoftom lahko proizvodna podjetja ustvarijo povsem nove poslovne modele in ponudbe storitev, ki pred petimi leti sploh še niso obstajali. Lahko jim pomagamo postaviti digitalne skupine za analize SWOT, hitro odpreti nove obrate in monetizirati storitve, kot so napovedno vzdrževanje, 3D-modeliranje in pametno operativno vodenje. Pri računalništvu v oblaku sodelujemo z več kot 8.500 partnerji, s katerimi skupaj prodajamo rešitve, ki strankam omogočajo razvoj novih storitev ter povečanje storilnosti in sodelovanja, vključno s sodelovanjem med ljudmi in pametnimi stroji.

Prav tako verjamemo, da je napočil trenutek za umetno inteligenco. Pozivamo svoje stranke, da v letu 2019 začnejo najmanj eksperimentirati s tehnologijami umetne inteligence, saj smo prepričani, da bodo podjetja, ki bodo uspešno uvedla rešitve z umetno inteligenco, imela že čez nekaj let pomembno prednost prek tekmeci. Umetno inteligenco in strojno učenje smo zato vgradili v svoje platforme, kar daje proizvodnim podjetjem preprost dostop do zmogljivih orodij.

Smo v edinstvenem položaju, ko lahko podpremo stranke ne samo v njihovi celotni digitalni preobrazbi, temveč jim pomagamo rešiti tudi mnoge druge izzive upravljanja ločenih sistemov (silosov) – z zaupanja vrednimi in preizkušenimi rešitvami za sodobne poslovne procese, pameten oblak in storilnost zaposlenih.

Leto 2018 je bilo za Microsoft zelo uspešno z izjemno rastjo na ključnih področjih, kot so oblak, rešitve za sodobna delovna mesta, poslovne aplikacije, umetna inteligenca in podatki. Čeprav so v zadnjem času vse glasnejša opozorila o ohlajanju svetovnega gospodarstva, ostajamo optimistični glede priložnosti pred nami.«

Tina Zgaga, višja svetovalka v družbi Business Solutions:

»Letos bo naš fokus na novi Microsoftovi rešitvi ERP, poimenovani Dynamics 365 Business Central. Dosedanja rešitev Dynamics NAV namreč nepreklicno odhaja.

Novo rešitev bomo promovirali in ponujali tudi širši javnosti, tako proizvodnim kot tudi preostalim podjetjem. Dynamics 365 Business Central, ki združuje Office 365, Azure in Power Platform, je naslednja generacija Dynamics NAV za obdobje digitalne transformacije, za popolno digitalno transformacijo podjetja.

Naslednik Dynamics NAV je rešitev, ki teče na naročnikovi infrastrukturi. Rešitev je na voljo v oblaku, na naročnikovi obstoječi infrastrukturi ali kot hibrid. Uporabniška izkušnja za partnerje in stranke je precej podobna tisti iz Dynamics NAV.«

Matej Kupljenik, vodja divizij v družbi Siemens Slovenija:

»V Siemensu razvijamo in posodabljamo obstoječe produkte, hkrati pa na trg dajemo nove aplikacije in storitve za industrijo prihodnosti, ki bodo omogočile digitalno preoblikovanje današnjih industrij. Novi izdelki, rešitve in storitve, ki prihajajo iz portfelja Digital Enterprise, omogočajo združitev fizičnega in virtualnega sveta. Siemensove rešitve omogočajo povečanje prilagodljivosti, učinkovitosti, kakovosti, varnosti in hitrosti proizvodnje ne samo proizvajalcem, temveč tudi končnim uporabnikom. Siemens pri tem nenehno širi in krepi svoj portfelj z vključevanjem revolucionarnih tehnologij prihodnosti, od umetne inteligence do računalništva na robu (edge computing).

Uvajamo projekte učinkovitosti in fleksibilnosti v industriji, vključno z digitalnimi tehnologijami, kot so tehnologije v oblaku, koncepti digitalnih dvojčkov, rešitve za upravljanje celotnega življenjskega cikla izdelka, virtualizacije proizvodnih procesov in produktov. S temi koncepti zagotavljamo zelo visoko stopnjo sledljivosti produktov, visoko stopnjo elektronskega poslovanja, optimizacijo vhodnih stroškov, nemoteno oskrbo ter visoko stopnjo nadzora kakovosti proizvodnih in logističnih procesov. Tehnični pogoji za industrijo 4.0 so že vzpostavljeni v obliki celovitih rešitev v celotni vrednostni verigi. Siemens pri tem ponuja široko paleto inovacij in niz konkretnih aplikacij, vključno z dodajalno izdelavo in integracijo robotov.

Siemens kot novost predstavlja tudi Industrial Edge, periferni koncept obdelave podatkov, ki deluje na ravni stroja in proizvodnega procesa kot sinergija s tehnologijo v oblaku MindSphere. Aplikacija Industrial Edge ponuja prednosti za uporabnike, kot je analiza podatkov z možnostjo predikcije napak, in optimizacijo sistemov.

Digital Enterprise omogoča z uporabo skupnega podatkovnega modela brezhibno integracijo industrijske programske opreme in avtomatizacije. Gre za celovit pristop skozi celotno vrednostno verigo z vidika proizvajalca strojev: od koncepta stroja in simulacije prek inženiringa, zagona in delovanja do storitev. S pomočjo digitalnih dvojčkov izdelka, proizvodnega procesa in zmogljivosti imajo uporabniki koristi od skrajšanih časov inženiringa in proizvodnje, od prilagodljivih, popolnoma avtomatiziranih proizvodnih konceptov in učinkovitih postopkov. Hkrati ta tehnologija zagotavlja visoko kakovost in spoštovanje strogih varnostnih zahtev. Povezava z MindSphere pa omogoča neprekinjeno pridobivanje podatkov in njihovo analizo. To ne vodi le k povečani produktivnosti, temveč omogoča, da se zbrani podatki vrnejo nazaj v digitalni model stroja in nadaljnjo optimizacijo. Na podlagi zbranih podatkov lahko proizvajalci razvijejo tudi nove storitve in poslovne modele.

Siemens letos predstavlja tudi vrsto novih aplikacij za svoj operacijski sistem interneta stvari v oblaku MindSphere – od vizualizacije prek analize podatkov do računalništva na robu.

Novost so tudi digitalne storitve (storitve digitalne industrije), ki imajo ključno vlogo pri individualni implementaciji Digital Enterprisa po meri. Podjetje Siemens ponuja široko podporo za uporabnike, vse od svetovanja do izvedbe in analize podatkov, z vsemi dodatnimi prednosti za uporabnike, vključno s prihranki v energiji in bistveni skrajšanimi časi zastojev proizvodnje.

Za Siemens in divizijo Industrija je bilo minulo leto uspešno. Smo pa pred izzivi sprememb, tako kot vsi preostali subjekti na trgu se moramo tudi mi spreminjati, da bi ostali še naprej konkurenčni in uspešni kot doslej. Osredotočamo se na avtomatizacijo, elektrifikacijo in digitalizacijo, kjer se tudi kadrovsko krepimo. Posebej smo ponosni na naše aktivnosti pri industriji 4.0. Spodbuden projekt, ki je bil prepoznan tudi v mednarodnem merilu, je bila digitalizacija proizvodnih procesov v Steklarni Hrastnik, kjer smo skupaj s strokovnjaki z vsega sveta in ekipo iz Hrastnika pripravili načrt digitalne preobrazbe podjetja. Verjamemo, da bomo tudi v letu 2019 izvajali napredne tehnološke projekte na vseh področjih, ki jih pokrivamo.«

Tako proizvodnim podjetjem pomagajo pri optimizaciji in digitalizaciji
Kako in zakaj je škofjeloški Knauf postal platinast 2
11 ur
V škofjeloškem podjetju Knauf Insulation so razložili, kaj je platinasti certifikat DGNB, ki so ga pred nekaj dnevi dobil za svojo stavbo Knauf Insulation Experience Center.
Na članek...

Novembra lani so v Škofji Loki odprli Knaufov izobraževalno-demonstracijski center Knauf Insulation Experience Center. Namenjen je predstavitvi in informiranju izvajalcev in kupcev o najsodobnejših konceptih trajnostne gradnje, učinkovitih izolacijskih rešitvah, zelenih strehah ter drugih trajnostnih gradbeno izolacijskih rešitvah.

Prejšnji teden pa so za dvonadstropen objekt z okoli 800 kvadratnih metrov površine, ki je zgrajen po načelih trajnostne gradnje, prejeli nemški platinasti certifikat DGNB. Ob tem so nam v škofjeloškem podjetju odgovorili na nekaj vprašanj.

Kakšna ustanova je DGNB, ki vam je podelil nagrado?

DGNB je nemški inštitut za trajnostna gradnjo in ima v lasti enega od treh najpomembnejših sistemov za certificiranje trajnostne gradnje na svetu, certifikat DGNB.

Glede na to, da imajo naše gradbene rešitve veliko skupnega z nemškimi, se nam je ta sistem certificiranja zdel najprimernejši za naš objekt.

DGNB certificira različne tipe stavb po vsem svetu z namenom, da trajnostna gradnja postane standard v gradbeništvu in na ta način prispeva k dvigu kulture v gradbeništvu. Njihovo certificiranje pomeni sistematično vrednotenje stanja in ima pomen zlasti za prepoznavnost in primerljivost trajnostne gradnje, prispeva pa tudi k ugledu investitorjev.

Naš Knauf Insulation Experience Center smo že od začetka načrtovali kot gradnjo v skladu s standardi DGNB. To zahteva od projektantov in investitorjev visoko raven poznavanja zahtev trajnostne gradnje. Taka gradnja pa je tudi velik izziv za izvedbo. Naš objekt, ki je prva novogradnja v Sloveniji s certifikatom DGNB, je bil v mnogih pogledih pionirski, saj so se številni deležniki s to tematiko srečali prvič.

Kakšna nagrada je to? Kako odmevna je?

Ne gre za nagrado, ampak za certifikacijski sistem, kjer lahko dosežeš eno od štirih ravni certificiranja: bronasto, srebrno, zlato in platinasto. Za certificiranje se odloči in prijavi investitor sam.

Za pridobitev certifikata smo morali pripraviti in oddati veliko količino dokazne dokumentacije, na osnovi katere poteka vrednotenje po vnaprej znanih merilih. Ocenjujejo šest bistvenih kakovosti trajnostne gradnje: okoljsko, ekonomsko, sociokulturno in funkcionalno, tehnično, procesno in kakovost lokacije.

Po pregledu posredovane dokumentacije so nam ocenjevalci podelili najvišji možni platinasti certifikat, ki pomeni najvišjo možno kakovost trajnostne gradnje.

Na trajnostno bolj razvitih trgih je vrednotenje DGNB zelo prisotno in prepoznavno – tako v gradbeniških kot tudi nepremičninskih in drugih strokovnih krogih, medtem ko ga želimo v Sloveniji izkoristiti zlasti za dvig prepoznavnosti trajnostne gradnje v širši javnosti in kot izobraževalni vzvod za strokovne deležnike.

Kako so utemeljili vašo izbiro?

Glede na to, da smo zgradili stavbo, ki zelo dobro izpolnjuje zahteve standardov DGNB in zahteve trajnostne gradnje, smo po naštetih merilih prejeli dovolj točk za dosego platinastega certifikata. Najbolje pa smo se odrezali pri ocenjevanju ekonomske in socialno-kulturne ter funkcionalne kakovosti.

Kako in zakaj je škofjeloški Knauf postal platinast
Francoski dvoboj za družine 2. del: lahko sodoben bencinar zamenja dizla?
13 ur
Primerjava pogona – turbobencinar v renaultu grand scenicu TCE160 initiale paris in turbodizel v citröenu grand C4 spacetourerju shine BlueHDi 160 S & S EAT8
Na članek...

Renaultov turbobencinar je zgleden stroj, le 1,33 litra prostornine živahno in varčno poganja 1,6 tone suhe mase. A ko nastopi Citroënov dizel s 400 newtonmetri navora, večna simpatija enoprostorca in dizelskega motorja znova oživi.

Kratki previsi, velika stekla, znotraj kabine prostor za družino in še hišnega ljubljenčka, pod motornim pokrovom pa sodoben in varčen dizelski stroj. To je definicija enoprostorca, pred desetletjem ali več velikega, danes kompaktnega raztegnjenega do 4,6 metra. Je danes še tako? Kaj pa, če se pod pokrovom vrti bencinski motor, oblika ter zasnova pa se spogledujeta s športnimi terenci?

To je trend, ki ga je začel pionir kompaktnih enoprostorcev renault scenic. V zadnji generaciji se je namreč prelevil v SUV enoprostorca oziroma kombi z geni crossoverjev. Kako se izide račun, v primerjavi prostornosti in uporabnosti grand scenica in grand C4 spacetourerja podrobno opisuje Uroš.

Velik izziv za motorja

V tem delu francoskega dvoboja pa primerjava pogonskih motorjev – velikega dvolitrskega turbodizla, povezanega z mehko osemstopenjsko avtomatiko v C4 spacetourerju, in majhnega, a zelo sodobnega 1,3-litrskega turbobencinarja z ročnim menjalnikom v grand scenicu. Zmogljivosti obeh strojev so skoraj enake, zmoreta 118 oziroma 120 kilovatov moči. Izzivi precejšnji, saj morata spodobno poganjati prek 1,6 tone suhe mase, torej okoli dve toni mase polno obteženega avtomobila. Spodobno poleg odločnosti pomeni tudi prožnost, uglajenost in varčnost. Kako se izide račun?

Višji scenic je bolj dinamičen v dvoboju

Začnimo z renaultom, po zasnovi in pogonu drugačnem enoprostorcu, ki tako kot pred več kot dvema desetletjema tudi zdaj orje ledino. Dlje od tal odmaknjena karoserija krni prostornost grand scenica, ne pa tudi uporabnosti, saj ima kopico dobrih rešitev. Na strani zmogljivosti bi višja karoserija pomenila tudi slabše vozne lastnosti na asfaltu, več nagibanja in slabšo lego na cesti. A ni tako. Grand scenic je bolj dinamičen predstavnik francoskega dvojca, vozniku ponuja bolj natančno in zabavno vožnjo in več športne ostrine. A tudi manj udobja kot C4 spacetourer, ki je očitno naravnan bolj družinsko.

Zgleden bencinar

Poseben je tudi pogon grand scenica, 1,3-litrski turbobencinar (štirivaljni) zadnje generacije. Stroj je navdušujoč v več smereh, kljub le 1,33 litra prostornine zmore iskrivih 118 kilovatov (160 konjskih moči), 270 newtonmetrov navora pa se vključi že v nizkih vrtljajih, zato je prožnost motorja kljub majhnosti izrazita ne glede na izbrano prestavo. Velika moč in navor omogočata ležerno vožnjo in tiho delovanje stroja, ki zna biti tudi varčen. Izmerjena povprečna poraba 7,3 litra je zgledna glede na zmogljivosti, maso in bencinsko zasnovo. Pravzaprav je edino, kar smo motorju zamerili, precejšnja glasnost v višjih motornih vrtljajih.

A vseeno bolj odločen in varčen turbodizel

Dizel v C4 spacetourerju, natančneje dvolitrski turodizel s 120 kilovati, pa je nekaj povsem drugega. Odličnemu bencinarju v scenicu se upre s kar 400 newtonmetri navora, ki ga po končnih zmogljivostih in prožnosti postavljajo vsaj pol razreda višje. Kljub podobni masi in samodejnemu menjalniku C4 spacetourer do stotice pospeši 0,7 sekunde hitreje kot scenic (9,2 sekunde), ob tem ponuja več živahnosti v nižjih in srednjih motornih vrtljajih in je obenem v tem območju enako tih, v višjem pa ne zganja takšnega hrupa kot Renaultov bencinar.

Dizelske omejitve so sicer postavljene dva tisočaka nižje kot bencinske, dizel se le redko zavrti prek štiri tisoč vrtljajev. Obenem pa je ugodnejša tudi poraba. S 6,2 litra dizelski stroj v C4 spacetourerju porabi 1,1 litra manj kot turbobencinar v scenicu. Spodoben, a ne ravno odličen rezultat sporoča, da je dizel še vedno varčnejša izbira. Ko se znajde ob boku tako sodobnega bencinarja, kot je 1,33-litrski turbo v renaultu scenicu, pa je razlika manjša kot v preteklosti.

Dizel ostaja prva izbira, a ne vselej, prednost pa kopni

Primerjava sporoča vsaj dvoje. Da je dizelski motor še vedno dobra, v večini primerov najboljša izbira za družinski enoprostorec. Nikakor pa ni več tako očitna kot pred leti, saj je bencinski stroj cenejši pri nakupu, vzdrževanju, razlika v porabi pa je skopnela na razumno raven. To pomeni, da je za tiste, ki z avtomobilom ne prevozijo več kot 15 tisoč kilometrov na leto, lahko celo boljša izbira kot klasičen dizel.

Poravnani ceni

V primeru testnih avtomobilov so razlike v cenah takšne. Renault grand scenic TCE160 z res bogato opremo initiale paris s popustom tisoč evrov stane 26.890 evrov. Za dizelski motor Dci150 bi odšteli 1.800 evrov več.

Različna vsebina

Citroën je po ceniku dražji, v resnici pa sploh ne, saj ga za kar 17 odstotkov ceni popust. Prav tako bogat paket 2.0 BlueHDI 160 shine S & S AET8 namreč z rednim popustom stane skoraj enako kot renault, 26.842 evrov. Čeprav ga poganja dražji dizelski stroj, ki je opremljen s samodejnim menjalnikom (zanj boste pri scenicu doplačali 1.600 evrov). Če bi pri citroënu izbrali 1,6-litrski bencinski motor s 132 kilovati, bi privarčevali 1.095 evrov, v primeru manjšega turbobencinarja 1,2 s 96 kilovati pa že 3.170 evrov – ta bi vas s paketom shine stal 23.672 evrov.

Foto: Miloš Milač

Francoski dvoboj za družine 2. del: lahko sodoben bencinar zamenja dizla?
Francoski dvoboj za družine 1. del: prostornost proti uporabnosti
14 ur
Primerjalni test družinskih francozev na področju prostora in uporabnosti - renaulta grand scenica TCE160 initiale paris in citröena grand C4 spacetourerja shine BlueHDi 160 S&S EAT8
Na članek...

V zadnjem obdobju enoprostorcem štrene mešajo SUV s sedmimi sedeži. A če še vedno želite najučinkoviteje prevažati sedem potnikov, je enoprostorec najracionalnejša izbira. Preverili smo, kako se odrežeta najprostornejša francoza: citroën C4 spacetourer in renault grand scenic.

V prvi vrsti sta po prostornosti skoraj enaka. Citroën zaradi nižjega predala med sedeži in nižje armaturne plošče ustvari občutek večje prostornosti. Ker ima C4 specetourer prestavno ročico na volanskem drogu, je na sredini pod armaturno ploščo večji predal. Osrednji greben med sedežema, v katerem je dodaten prostor za drobnarije, je mogoče odstraniti in pustiti v domači garaži.

Zelo majhen je predal pred sovoznikom, prav tako so glede na prostornost kabine in velikost avtomobila majhni predali v vratih. V grand scenicu je med sedežema večji predel s predali in naslonjalom za roke, ki ga je mogoče za okoli deset centimetrov premakniti naprej ali nazaj. Predal pred sovoznikom je ogromen in verjetno največji, kar sem jih kdaj videl v avtu.

Primerjava motorjev enake moči - majhen turbobencinski v grand scenicu in dvolitrski turbodizel v C4 spacetourerju

Prostoren, vendar zapleten citroën

V drugi sedežni vrsti je citroën prostornejši in zračnejši. Več prostora je predvsem v predelu kolen, več prilagodljivosti pa omogočajo trije enako veliki sedeži, tem je mogoče prilagoditi naklon naslonjal in jih neodvisno premikati naprej in nazaj. Vsi trije imajo pritrdilne točke isofix za namestitev otroških sedežev. Pred sredinskim sedežem so tla ravna, ker je sredinski predal krajši, je več prostora, da potnik nogi stegne. Sedi se precej nizko, kar pomeni, da bodo kolena pri odraslih precej pokrčena. Citroën ponuja dovolj prostora, da v drugi sedežni vrsti sedijo trije odrasli.

V grand scenicu tla niso ravna, sredinsko naslonjalo s predali pa posega v prostor za noge potnikom v drugi vrsti. Zato bo tisti, ki sedi na sredini, nogi potiskal pred stranska sedeža. Enoprostorca pod preprogo skrivata dodatna predala, v citroënu sta malenkost večja.

Medtem ko je v grand scenicu od pet do deset centimetrov manj prostora v predelu kolen, je štiri centimetre prostora več v predelu glave. V renaultu se zato sedi bolj pokončno. Le stranska sedeža imata pritrdilne točke isofix, sedežna vrsta pa je razdeljena v razmerju 60 proti 40. Renault se lahko pohvali z enim od najenostavnejših sistemov postavljanja in zlaganja druge in tretje sedežne vrste. Prav tako je precej lažje do te tudi dostopati.

Kdo bo sedel na zadnjih sedežih?

Prostorsko je podobna zgodba v tretji vrsti. Spacetourer ponuja od pet do sedem centimetrov več prostora v predelu kolen, štiri centimetre pa ga je manj za glavo ter kar deset v širino. V citroënu je tudi za odraslega zadosti prostora pri kolenih, vendar ga zmanjka za višje potnike. V renaultu s pomikom druge sedežne vrste ne rešite manko prostora v tretji vrsti, občutno pa zmanjšate prostor potnikom v drugi vrsti. Kdo sploh prevaža odrasle na zadnjih sedežih? V prvi vrsti so mišljeni za otroke, zato bodo v obeh avtih tam udobno sedeli le otroci.

Postavitev zadnjih sedežev v spacetourerju je pravi origami, potreben je bolj grob moški prijem. Najprej je treba del dna prtljažnika pripeti na hrbtno stran druge sedežne vrste. Nato se umakne pokrivalo sedežev, ki služi kot dno prtljažnega prostora, in se prepognjeno položi na zadnji del prtljažnika. Šele potem lahko naslonjalo privzdignete. Naslonjalo renaultovih zadnjih sedežev služi tudi kot dno prtljažnika, zato je pri postavitvi treba naslonjalo le postaviti v pokončni položaj. Pri zlaganju vse deluje električno, z voznikovega sedeža na zaslonu ali prtljažnika vse opravite le s pritiskom na gumb. Elektronika tako spusti vzglavnike in zloži sedeže v drugi in tretji vrsti. Pred zlaganjem sedežev le pazite, da so prazni.

Za konec

Citroën spacetourer se je izkazal za prostornejšega, kar je opazno tudi med vožnjo. Renault s pokončnejšim sedenjem ponuja vozniško doživetje SUV. Scenic bolj prepriča z odlagalnimi površinami in predali ter z enostavnostjo postavljanja in zlaganja sedežev. Pri citroënu, kot kaže, računajo, da imate doma garažo ali vsaj kletno shrambo, kam bi sicer spravili sredinski predal iz prve vrste ali pa pokrivalni rolo prtljažnega prostora? V renaultu prtljažni rolo elegantno pospravite v prostor v dnu prtljažnika. Vprašanje torej je, kaj vam je pomembnejše - več odlagalnih površin in predalov ter enostavnost zlaganja ali je na prvem mestu prostornost druge sedežne vrste in prtljažnika?

Foto: Jure Makovec, Miloš Milač in Matej Kačič

Francoski dvoboj za družine 1. del: prostornost proti uporabnosti
Teš zaradi skrite napake od General Electrica terja četrt milijona evrov 5
14 ur
Termoelektrarna Šoštanj zaradi odkritih napak pri zamenjavi cevi v šestem bloku (Teš 6) do družbe General Electric uveljavlja zahtevek iz naslova skrite napake. Če bodo uspeli dokazati, da gre za skrito napako, bo ta moral povrniti 250.000 evrov, je infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek zapisala v odgovoru na poslansko vprašanje.
Na članek...

Šesti blok Termoelektrarne Šoštanj je miroval od 16. decembra, ko je bil ustavljen zaradi porušitve materiala stene ene od visokotlačnih oljnih dovodnih cevi na hidravličnem cilindru visokotlačnega varnostno regulirnega ventila na kotlu, do 4. januarja, ko je bil znova sinhroniziran v omrežje.

V družbi so takrat zapisali, da je popravilo znašalo približno 25 tisoč evrov, poškodovani deli pa niso bili v garanciji. Poleg teh popravil so opravili tudi vnaprej načrtovana vzdrževalna dela. Nekaj več podrobnosti pa je v odgovoru na poslansko vprašanje Dušana Šiška (SNS) o stroških sanacijskih del - poleg navedenih 25 tisoč evrov - podala še ministrica.

V Tešu so v tem času vgradili dodatna odvodnjavanja na nekaterih kotlovskih kolektorjih kot rezultat analize vzrokov za razpoke na kolektorju. Dela so bila izvedena v okviru reklamacijskega zahtevka, 120 tisoč evrov stroškov pa bo pokril General Electric - pravni naslednik francoske družbe Alstom Power, dobaviteljice tehnološke opreme za Teš 6.

Poleg tega so zamenjali tudi obrabljene cevi na ocevju ponovnega pregrevalnika. "Vzrok za, po mnenju strokovnjakov v Teš, preveliko obrabo cevi še ni v celoti razjasnjen, zato je Teš proti General Electric odprl zahtevek iz naslova skrite napake. Če uspe dokazati, da gre za skrito napako, bo moral stroške popravila v višini približno 250 tisoč evrov nositi General Electric," je odgovorila Bratuškova.

Dodala je, se je za šesti blok garancija že iztekla. Nekaj elementov je še v podaljšani garanciji ali pa so bili v času garancije zamenjani in jim je po zamenjavi ponovno začela teči garancija, ki je še aktivna. Iz naslova skritih napak proti General Electric sicer obstaja še nekaj zahtevkov, ki so v izvajanju.

Projekt izgradnje šestega bloka sicer v javnosti odmeva predvsem zaradi visoke cene, ki jo je dosegel. Končna cena projekta je dosegla 1,41 milijarde evrov. Po prvotnih napovedih iz leta 2006 bi moral novi, 600-megavatni blok v Šoštanju stati 655 milijonov evrov. Dokument z oznako poslovna skrivnost, ki ga je pridobil spletni portal Siol, je pokazal, da je Teš samo za glavno tehnološko opremo Alstomu plačal več kot milijardo evrov. Vrednost pogodbe je še leta 2009 znašala 695 milijonov evrov.

Teš zaradi skrite napake od General Electrica terja četrt milijona evrov
Najbolj brani članki danes
15 ur
1. Preobrat: Kako se je država dokopala do premoženja Roka Furlana2. Srhljivke iz slovenskega sodstva3. Prihranke iz depozitov v lego kocke4. (razpisi) To so roki, ki jih je treba loviti do konca
Več ▼

1. Preobrat: Kako se je država dokopala do premoženja Roka Furlana

2. Srhljivke iz slovenskega sodstva

3. Prihranke iz depozitov v lego kocke

4. (razpisi) To so roki, ki jih je treba loviti do konca letošnje zime

5. (Intervju) Avstrijka, ki je zasnovala šefa sipin Bližnjega vzhoda

6. Bistvena sprememba pri podporni shemi za zeleno elektriko

7. Renault po prodaji prehitel PSA

8. Kaj bo s plačilnim prometom, z računi, priznanjem pogodb in sodnih postopkov, z zavarovanji in s podjetji ob trdem brexitu

9. TOP dražbe: Stanovanja, hiša in parkirna mesta v Ljubljani, počitniški dom na Pohorju ...

10. Kaj prinaša nov zakon o poslovni skrivnosti

(Nepremičnina tedna) Štirisobno stanovanje na Metelkovi v Ljubljani (OGLAS) 1
15 ur

Na Metelkovi ulici na robu strogega mestnega središča Ljubljane je naprodaj slabih 110 kvadratnih metrov veliko štirisobno stanovanje v šestem nadstropju stanovanjskega bloka, zgrajenega leta 1988. Ima nekaj več kot 12 kvadratnih metrov veliko teraso in klet.

Prostori so zelo funkcionalno razporejeni. Stanovanje ima dve kopalnici, svetle prostore in je zelo lepo ohranjeno.

Energetska izkaznica ga uvršča v energetski razred razred C.

Cena: 319 tisoč evrov

Prodaja: MKA nepremičnine

(Nepremičnina tedna) Štirisobno stanovanje na Metelkovi v Ljubljani
Naslovne zgodbe Financ
15 ur
Danes objavljeno...
Več ▼

Danes objavljeno...

Naslovne zgodbe Financ
Kaj jemlje optimizem 1.378 direktorjem z vsega sveta? 1
16 ur
Poskok deleža pesimističnih menedžerjev največji v 22-letni zgodovini, še vedno pa je optimistov več kot pesimistov
Na članek...

V 12 mesecih se pogled na gospodarska predvidevanja lahko temeljito spremeni, v uvodu raziskave med direktorji iz 91 držav ugotavlja mednarodna svetovalna hiša PwC. Dvaindvajseta izvedba raziskave, ki jo omenjena organizacija vsako leto predstavi na začetku Svetovnega gospodarskega foruma (WEF) v Davosu, sporoča, da 29 odstotkov sodelujočih voditeljev pričakuje ohlajanje gospodarske rasti, medtem ko je bil delež takšnih odgovorov v lanski anketi zgolj petodstoten. Tokratni negativni rekord sledi lanskemu pozitivnemu, ko so namerili največjo doslej izmerjeno rast optimističnih napovedi, in sicer z 29 na 57 odstotkov.

Optimisti še vedno prevladujejo, a …

Še zdaleč pa ni vse prežeto s pesimizmom. Navsezadnje 29 odstotkov poslovnežev ne napoveduje upada globalnega BDP, ampak samo ohladitev njegove rasti. Dvainštirideset odstotkov vprašanih vodilnih v družbah vsega sveta pa še vedno pričakuje povečanje gospodarske rasti. To je sicer občutno manj od že omenjenih 57 odstotkov, namerjenih lani, a hkrati tretji največji delež v zadnjih osmih merjenjih.

Največji upad optimizma je opazen v Severni Ameriki, kjer krepitev globalne gospodarske rasti pričakuje 37 odstotkov vprašanih, lani 63 odstotkov. Razloge za upad pri PwC pripisujejo umiku stimulativnih ukrepov monetarne politike in zametkom trgovinske vojne. Večji upad optimizma so zaznali še na Bližnjem vzhodu (z 52 na 28 odstotkov).

V Evropi, tako v srednji in vzhodni kot na zahodu, delež optimističnih direktorjev med vprašanimi znaša 38 odstotkov (58 odstotkov lani v zahodni, 45 odstotkov v vzhodni in srednji). Praktično nespremenjen pogled na svet imajo vodilni poslovneži v Afriki (40 odstotkov jih pričakuje rast, lani 41), najbolj optimistični pa so še vedno v azijsko-pacifiški regiji, v kateri vsak drugi poslovnež pričakuje večjo rast globalnega BDP od prejšnjih (leta 2018 je bil delež takšnih kar 60-odstoten).

… a so pričakovanja o poslovanju družb na srednji rok najskromnejša v zadnjem desetletju

Medtem ko so direktorji pri vprašanjih globalne gospodarske rasti še vedno razmeroma optimistični, pa postanejo pri vprašanjih glede napovedi poslovanja na kratek in srednji rok nekoliko previdnejši. Zelo prepričanih, da bo njihova družba v prihodnjih 12 mesecih rasla, je v tokratnem merjenju 35 odstotkov vprašanih (lani je bil delež 42-odstoten). Če izvzamemo leto 2016, ko je bil delež takšnih odgovorov enak kot tokrat, je to najmanjši delež po 2010.

Še slabši pa je odgovor na vprašanje o rasti prihodkov v prihodnjih treh letih. Zelo prepričanih o rasti prihodkov je 36 odstotkov sodelujočih, kar je najmanj od leta 2009. So pa v nekaterih regijah direktorji na srednji rok manj optimistični kot na kratek rok, kar so sicer na globalni ravni opazili zgolj v zametkih prejšnje finančne krize. Takšen pojav tokrat izhaja iz anket med direktorji družb v regijah Severne Amerike, zahodne, srednje in vzhodne Evrope.

Pri PwC v analizi preteklih rezultatov anket in pozneje zares dosežene gospodarske rasti ugotavljajo, da se predvsem pričakovanja direktorjev glede poslovanja podjetij, ki jih vodijo, kažejo kot dober kazalnik prihodnje gospodarske rasti. To se sklada z nekaterimi ekonomskimi doktrinami, ki vlaganja razlagajo kot posledico pričakovane prihodnje rasti prihodkov, investicijsko povpraševanje pa je pomembna komponenta BDP.

Terorizma in klimatskih sprememb ni več med večjimi tveganji

Med dejavniki tveganja za rast poslovanja družb so direktorji tako kot v minulih 12 letih, odkar je ta sklop vprašanj del ankete, na prvo mesto postavili prereguliranost. Pri PwC opažajo, da se direktorji bolj bojijo tistih tveganj, ki so medijsko izpostavljena. Ob vzponu populizma v politiki se tako visoko uvrščata novi tveganji, povezani z negotovostjo na področju politik in s trgovinskimi konflikti. Skrb zaradi zadnjega je izrazila približno tretjina v anketi sodelujočih. Je pa na drugi strani opaziti precej manj strahu zaradi segrevanja ozračja in posledičnih klimatskih sprememb (lani je skrb zaradi njih izrazilo 31 odstotkov vodilnih, tokrat 19) ter tudi manj strahu pred terorizmom (lani 41 odstotkov, kar je bilo drugo največje zaznano tveganje, tokrat 13 odstotkov).

V anketi sicer naštejejo več direktorjev, ki ne izražajo velike zaskrbljenosti zaradi kateregakoli tveganja.

V regiji srednje in vzhodne Evrope so direktorji največ skrbi izrazili zaradi pomanjkanja razpoložljivih znanj in veščin (51 odstotkov vprašanih), sledita tveganje zaradi geopolitične negotovosti ter negotovost na področju politik (oboje v ospredje postavlja nekaj več kot tretjina sodelujočih). Na zahodu stare celine pa je največ, približno tretjina vprašanih, kot glavna tveganja naštelo: prereguliranost, populizem in negotovost politik.

Ponekod priprave na trgovinsko vojno v polnem teku

Dve tretjini vodilnih, ki se zelo bojijo posledic trgovinske vojne, sporočata, da prilagajajo strategije podjetij. Najpogosteje se odločajo za prevetritev dobaviteljskih verig, vsak četrti med njimi se ozira za novimi trgi (bodisi za izvoz bodisi za vzpostavitev proizvodnje), vsak peti pa prelaga načrtovane naložbe.

Kako se spopasti s pomanjkanjem primernih kadrov?

Zaradi pomanjkanja primerno usposobljenega kadra večina vodilnih (55 odstotkov), ki to navajajo kot eno glavnih tveganj, ocenjuje, da šepajo pri razvoju, 52 odstotkov ob tem opozarja na rast stroškov dela, 47 odstotkov upad kakovosti oziroma uporabniške izkušnje, 44 odstotkov pa v ospredje postavlja zgrešene tržne priložnosti oziroma nedoseganje načrtov.

Zoper omenjeno težavo večina vodilnih ne vidi hitrih rešitev. Kot najprimernejšo rešitev navajajo vnovično usposabljanje in izobraževanje zaposlenih, kar pa zahteva čas in vložke. V srednji in vzhodni Evropi to rešitev kot najprimernejšo omenja 40 odstotkov vprašanih, 19 odstotkov vidi rešitev v iskanju kadrov zunaj panoge, 19 odstotkov v tesnejšem povezovanju z izobraževalnimi ustanovami, tako da bi imeli prednost pri zaposlovanju vstopajočih na trg dela, 15 odstotkov pa zaposlovanju kadrov konkurentov.

Kaj jemlje optimizem 1.378 direktorjem z vsega sveta?
Kaj se lahko investitorji naučijo pri Pečečnikovem manevru za pridobitev gradbenega dovoljenja 2
16 ur
Zadnja odmevna sprememba načina pri pridobivanju gradbenega dovoljenja za projekt Bežigrajski športni park je dobra priložnost, da predstavimo prednosti, ki jih za pridobivanje gradbenega dovoljenja prinaša nova gradbena zakonodaja
Na članek...

Vsi investitorji velikih objektov, ki čakajo na soglasja in so zanje zaprosili pred uveljavitvijo gradbenega zakona, lahko sledijo praksi investitorja Bežigrajskega športnega parka. Na ministrstvo za okolje in prostor lahko vložijo vlogo za gradbeno dovoljenje po integralnem postopku, pri čemer bodo pridobitev vseh mnenj vodili zaposleni na omenjenem ministrstvu.

Zgodba je precej preprosta. Investitor je za vložitev dokumentacije za pridobitev gradbenega dovoljenja na upravno enoto čakal le še okoljevarstveno soglasje, ki bi ga morala izdati Agencija Republike Slovenije za okolje (ARSO). Ker se je ta postopek vlekel nerazumno dolgo, njegovo vlogo za okoljevarstveno soglasje so pred tem namreč dvakrat zavrnili s pritožbo zaradi prevelikega hrupa pri gradnji, se je glavni protagonist in investitor Joc Pečenik odločil, da bo ubral drugo pot, ki jo odpira nova gradbena zakonodaja.

Pripravljen projekt so le malo spremenili

Konec prejšnjega leta je umaknil vlogo za okoljevarstveno soglasje in v začetku tega leta vlogo za gradbeno dovoljenje po integralnem postopku oddal na ministrstvo za okolje in prostor, ki bo odločalo, ali bo gradbeno dovoljenje izdalo ali ne.

Po naših informacijah so za omenjeno spremembo pri pridobivanju gradbenega dovoljenja nekoliko modificirali projekt. »Potrebna dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja po starem zakonu je precej bolj obsežna od dokumentacije, ki je potrebna za nov postopek. V stari dokumentaciji je vse, kar se zahteva po novem,« nam je razložil direktor podjetja Elea iC Angelo Žigon. Gre za medijsko odmeven primer, ki bo v prihodnje zelo verjetno vplival na ravnanje investitorjev, projektantov in institucij, ki so vpletene v postopek pridobivanja gradbenih dovoljenj. Zgodba je lahko tudi dobra podlaga za opis nekaterih novosti, ki jih prinaša nov gradbeni zakon.

Ministrstvo bo obravnavalo le vloge za velike objekte

Bežigrajski športni park je velik projekt. Za velike projekte, za katere je treba pridobiti okoljevarstveno soglasje, se po novem vlaga vloga za integralni postopek na ministrstvo za okolje in prostor. Za druge projekte bodo še vedno pristojne upravne enote. V grobem med velike objekte sodijo tisti, ki se gradijo na najmanj deset tisoč kvadratnih metrov velikem gradbišču, pomembna sta še velikost izkopa in površina samega objekta. V to skupino tako sodijo tudi objekti, ki imajo več kot 30 tisoč kvadratnih metrov površin. Obstajajo pa še drugi parametri. Ti so opisani v Uredbi o posegih v okolje, za katere je treba izvesti presojo vplivov na okolje. »Vsako vlogo za okoljevarstveno soglasje za velik objekt, ki je že na ARSO, lahko investitor umakne in se odloči za integralni postopek pridobivanja gradbenega dovoljenja prek ministrstva za okolje in prostor,« je povedal Angelo Žigon.

Bistvene zahteve za pridobitev gradbenega dovoljenja

Gradbeni zakon tako zahteva mehansko odpornost in stabilnost, varnost pred požarom, higiensko in zdravstveno zaščito ter zaščito okolja, varnost pri uporabi, zaščito pred hrupom, varčevanje z energijo in ohranjanje toplote, univerzalno graditev in rabo objektov ter trajnostno rabo naravnih virov. Prej je bilo treba oddati celoten projekt, ki ga projektant zdaj potrebuje pri sami gradnji objekta. Vsa dokumentacija je zdaj precej manj obsežna in precej bolj pregledna kot prej. »Prej so nam uradniki zavračali izdajo gradbenega dovoljenja za povsem nepomembne malenkosti. Lahko se je zgodilo, da je v dokumentaciji uradnik zaznal, da v različnih načrtih določena naprava odstopa za nekaj centimetrov,« je razložil Angelo Žigon, ki pričakuje, da teh zapletov ne bo več.

To argumentira z že omenjeno bolj enostavno dokumentacijo za pridobitev gradbenega dovoljenja. V vseh primerih pa se bodo projektanti oziroma investitorji dogovarjali z bolj kompetentnimi ljudmi. »Vedeti moramo, da zaposleni uradniki na upravnih enotah nimajo potrebnih znanj za pregled gradbenih projektov. Verjamem, da podrobnih načrtov niso razumeli, zato so vloge zavračali zaradi nepomembnih malenkosti,« pravi Žigon. Mnenja bodo še vedno izdajali mnenjedajalci, (po starem so bili soglasodajalci), kot so upravljavci infrastrukture ARSO in Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije. Pri pridobivanju mnanj bodo s temi institucijami sodelovali zaposleni na ministrstvu za okolje in prostor, ki bo gradbeno dovoljenje po integralnem postopku tudi izdalo.

Občine bodo dale mnenja o skladnosti s prostorskimi načrti

Tudi pri drugih objektih bo pridobivanje gradbenega dovoljenja precej lažje kot je bilo doslej. Gradbeni zakon namreč določa, da bo poleg dokumentacije vlogi za pridobitev gradbenega dovoljenja treba dati tudi mnenje občine, v kateri se bo objekt gradil. Urbanistični oddelek občine bo tako predložil mnenje o skladnosti objekta s prostorskim načrtom občine. »Ne dvomim, da so urbanisti na občinah bolj kompetentni od uradnikov na upravnih enotah, saj so prvi pripravljali občinske prostorske načrte. Upravne enote bodo na eni strani poleg druge zakonsko določene in manj obsežne dokumentacije dobile tudi omenjeno mnenje o skladnosti objekta z občinskimi prostorskimi načrti, zato bo njihovo delo precej bolj enostavno,« končuje Žigon. Kako bo potekalo v praksi, je ta trenutek še prezgodaj napovedovati. So pa nekateri projektanti že pred časom opozarjali, da je dokumentacija za pridobitev gradbenega dovoljenja preobsežna, da bi jo uradniki na upravnih enotah razumeli. Zato ti niso sprejeli odgovornosti in so zahtevali dodatna pojasnila oziroma mnenja drugih institucij. Z bolj enostavno in pregledno dokumentacijo bo na ramenih upravnih enot precej manj odgovornosti, odločitve pa bodo lažje in bolj enostavne.

Kaj se lahko investitorji naučijo pri Pečečnikovem manevru za pridobitev gradbenega dovoljenja
(grafi) Zakaj kitajsko gospodarstvo pokašljuje 1
16 ur
Zakaj je lanska gospodarska rast na Kitajskem bila najmanjša v zadnjih 28 letih in kaj je pričakovati letos
Na članek...

V celotnem prejšnjem letu je kitajsko gospodarstvo zraslo po stopnjah, ki so za zahodni svet skoraj nepredstavljive, saj je bila rast 6,6-odstotna. A vatli so za to svetovno gospodarsko velikanko pač drugačni in kljub impresivnim številkam ni mogoče mimo dejstva, da je bilo lansko povečanje najskromnejše v zadnjih 28 letih. Kaj se dogaja v državi, v katero velike upe polagajo podjetja iz številnih drugih gospodarstev, ne nazadnje iz nemškega, zaradi česar so na kitajsko gospodarstvo posredno močno navezana tudi številna slovenska podjetja? Še zlasti zato, ker skrbi o tem, kaj se dogaja na Kitajskem, tarejo tudi številne avtomobilske proizvajalce.

Začnimo pri statističnih podatkih o gibanju kitajskega BDP.

Kot kaže ponedeljkova objava, se je kitajsko gospodarstvo v letu 2018 okrepilo za 6,6 odstotka, medtem ko so revidirani podatki za leto 2017 pokazali 6,8-odstotno gospodarsko rast.

Dva glavna razloga za upočasnjevanje

Za šibkejše leto, zlasti pa šibkejše zadnje lansko četrtletje, analitiki navajajo dva glavna razloga. Prvi ima opraviti z ohlajanjem domačega povpraševanja, drugi pa z ameriškimi carinami, oba pa sta nekako tudi povezana.

Namreč, kot opozarjajo analitiki, je spodbudno porabo kitajskih gospodinjstev za zdaj med drugim podpirala solidna rast plač v državi. Negotovost v povezavi s trenutnimi razmerami na kitajskem trgu, tudi zaradi napetosti v ameriško-kitajski trgovini, pa zbuja nelagodje, kaj se bo na makro- in mikroravni na Kitajskem dogajalo letos oziroma v bližnji prihodnosti. In tudi zato so gospodinjstva pri porabi, tekoči in naložbeni, bolj zadržana.

Poraba gospodinjstev na Kitajskem sicer postaja vse pomembnejši dejavnik v smislu, da država spreminja gospodarski model, v katerega naj bi prešli iz prejšnjega vzorca rasti, ki je temeljila na proizvodnji, naložbah in izvozu. Zato je seveda gibanje njenega obsega na Kitajskem še pomembnejše, kot je bilo, denimo, pred desetimi leti.

Kot smo že pisali, bodo ameriški in kitajski pogajalci na bolj tehnični ravni za isto mizo znova sedli konec januarja, na novem krogu trgovinskih pogajanj v ZDA, takrat bomo tudi videli, koliko bodo pripomogli k pomiritvi razmer.

Decembra močno krčenje tako kitajskega izvoza kot uvoza

Kljub prehajanju na nov gospodarski model kitajski uvoz in izvoz ostajata pomemben dejavnik. Na tem področju zadnji podatki prav tako ne kažejo najbolj rožnate slike. Kot smo pisali pred nedavnim, sta se kitajski izvoz in uvoz decembra lani na medletni ravni v primerjavi z decembrom leto prej močno skrčila.

Merjeno v dolarjih, se je kitajski izvoz decembra 2018 glede na december 2017 zmanjšal za 4,4 odstotka, kitajski uvoz pa je bil na medletni ravni manjši za 7,6 odstotka. Po navedbah Bloomberga je šlo za najslabše stanje po letu 2016, pri čemer je eden od ekonomistov opozoril na povezanost številk o kitajskem izvozu z obsegom kitajske industrijske proizvodnje (pa tudi zaposlenosti in gibanja BDP).

Kitajska industrijska proizvodnja se je sicer decembra nekoliko popravila glede na novembrsko. Novembra je medletno zrasla za 5,4 odstotka, decembra pa se je rast zatem povečala na 5,7 odstotka. A je tudi decembrska stopnja ostala druga najskromnejša v celotnem prejšnjem letu, v daljšem časovnem obdobju pa je – kot je razvidno z grafa – sploh bila skromna.

Prejšnje spodbude so se nakopičile v gorah dolgov

Po pričakovanju analitikov bi utegnila letošnja stopnja rasti upasti še nižje, morda celo do 6,2 odstotka, se je pa sicer kitajska vlada že lotila oblikovanja programa za spodbujanje gospodarstva. Kitajska domače gospodarstvo spodbuja že vrsto let.

Kot poudarjajo poznavalci, pa bodo tokrat spodbude vsaj delno drugačne. Namreč, v minulih letih so v želji, da bi prehajanje na zmernejše stopnje rasti naredili postopnejše, v državi gospodarstvu namenjali fiskalne spodbude za različne infrastrukturne projekte, hkrati pa imeli izrazito spodbujevalno naravnano denarno politiko, prek katere se je zagotavljal poceni denar. Tovrstne spodbude so sicer povzročile veliko zadolženost.

Za ponazoritev: podatki Mednarodne banke za poravnave za Kitajsko kažejo strmo naraščanje kreditiranja nefinančnega sektorja (izključeno je torej medbančno kreditiranje). Konec leta 2000, denimo, je obseg kreditiranja nefinančnemu sektorju na Kitajskem dosegel 131,8 odstotka BDP, konec leta 2010 je obseg zrasel že na 177,8 odstotka BDP, po zadnjem dosegljivem podatku (ta je za konec prvega polletja 2018) pa je znašal že 253,1 odstotka kitajskega BDP.

Tolikšna zadolženost pomeni notranje tveganje, saj po eni strani prostora za dolžniško financiranje naložb v povprečju ni več, po drugi pa je vprašanje, koliko od zdajšnjih posojil bi se v slabših gospodarskih razmerah utegnilo spremeniti v slaba posojila.

Po tujem poročanju naj bi se tokrat kitajska vlada odločila za nekoliko drugačen pristop, saj je napovedala sveženj ukrepov za davčno razbremenitev, tudi gospodinjstev, kar naj bi jih napeljalo k večji porabi. Celoten napovedani sveženj se ocenjuje na približno dva bilijona kitajskih juanov (okoli 260 milijard evrov), med drugim pa naj bi poleg tega na Kitajskem omogočili lokalno zadolževanje prek posebnih obveznic za gradnjo ključnih infrastrukturnih projektov, prav tako v višini okoli dva bilijona juanov.

In kaj napovedujejo Kitajski?

V svežih gospodarskih napovedih, ki jih je v ponedeljek objavil Mednarodni denarni sklad (MDS), analitiki te ustanove pričakujejo, da se bo kitajska rast letos močno upočasnila. Po napovedih naj bi se kitajski BDP tako v letu 2019 kot v letu 2020 okrepil za 6,2 odstotka. Po posameznih napovedih ustanovah se morda številke razlikujejo, v jedru pa vse nakazujejo nekaj manjšo rast, ki pa, to je vendar še enkrat treba povedati, ostaja velikanska.

(grafi) Zakaj kitajsko gospodarstvo pokašljuje
Facebook bo na Irskem zaposlil še tisoč ljudi 1
16 ur
Ameriki spletni gigant Facebook bo letos na Irskem dodatno zaposlil tisoč ljudi. Kot so danes sporočili iz podjetja, bo šlo za najrazličnejša delovna mesta; od inženirjev do varnostnih,
Več ▼

Ameriki spletni gigant Facebook bo letos na Irskem dodatno zaposlil tisoč ljudi. Kot so danes sporočili iz podjetja, bo šlo za najrazličnejša delovna mesta; od inženirjev do varnostnih, pravnih, marketinških in drugih strokovnjakov. Facebook trenutno na Irskem zaposluje 4000 ljudi. V tej državi ima svojo mednarodno bazo. (STA)

Francija Googlu naložila 50 milijonov evrov kazni 4
16 ur
Francoski regulator CNIL je danes ameriškemu spletnemu velikanu Google naložil kazen v višini 50 milijonov evrov. Kot podlago je prvič uporabil evropsko uredbo EU o varstvu podatkov (GDPR).
Več ▼

Francoski regulator CNIL je danes ameriškemu spletnemu velikanu Google naložil kazen v višini 50 milijonov evrov. Kot podlago je prvič uporabil evropsko uredbo EU o varstvu podatkov (GDPR). Google bo moral kazen plačati, ker ni zagotovil transparentnih in enostavno dostopnih informacij o svojih politikah v zvezi z dovoljenjem za zbiranje podatkov. Po ocenah CNIL uporabniki Googla ne morejo dovolj enostavno razumeti in upravljati s tem, kako so uporabljene njihove osebne informacije, še posebej v zvezi s ciljnim oglaševanjem.

"Ljudje od nas pričakujejo visoke standarde transparentnosti in nadzora. Globoko smo odločeni izpolniti ta pričakovanja in zahteve po dovoljenjih, ki jih terja GDPR," so medtem dejali v Googlu. "Preučujemo odločitev in se odločamo o nadaljnjih korakih," so še dodali.

Odločitev regulatorja je posledica dveh pritožb, ki sta bili vloženi maja lani, kmalu po začetku veljavnosti uredbe GDPR. Eno je vložila francoska skupina Quadrature du Net v imenu okoli 10.000 podpisnikov, drugo pa organizacija None Of Your Business, za katero stoji avstrijski aktivist Max Schrems. (STA)